Астрономи откриха първата скитаща се черна дупка
16 Юни 2022 14:45

Астрономи откриха първата скитаща се черна дупка

/КРОСС/ Астономи от Университета на Калифорния в Бъркърли обявиха в сайта на институцията, че най-вероятно са открили първата скитаща се черна дупка. Те са анализирани данни на телескопа "Хъбъл", които са показали обекта.

Според учените има вероятност да става дума и за неутронна звезда. Друг екип от Института за наука с космически телескопи в Балтимор е провел собствен анализ и смята, че по-скоро е черна дупка.

"Колкото и да ни се иска да кажем, че със сигурност е черна дупка, сме длъжни да обявим всички възможни варианти:, коментира Джесика Лу, ръководител на първия екип.

Черните дупки обикновено са в центъра на галактики или най-малкото имат звезди около тях. Този обект обаче се "скита" сам в пространството и затова има сравнително малка за черна дупка маса - между 1,6 пъти и 7.1 пъти масата на Слънцето. Ако допълнителни проучвания потвърдят, че масата е към по-високия край, то със сигурност става дума за черна дупка и тя е първата открита досега, която обикаля пространството самостоятелно, което ще провокира дебати как се е случило това.

Тя се намира на около 5000 светлинни години от Земята, така че не представлява опасност за нея. Учените са я открили чрез техника, която анализира движението и изкривяването на светлината около космически обекти заради тяхната гравитация. Това позволява засичане на самотни и малки обекти, включително и да се измери теглото им. Учените предвиждат през втората половина на годината да проведат нови наблюдения с "Хъбъл" и да съберат още данни за обекта.

Източник: vesti.bg