КЗК: Нямаме правомощия за ценово регулиране
Секция: ИКОНОМИКА
20 Юни 2022 18:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
КЗК: Нямаме правомощия за ценово регулиране

/КРОСС/ Комисията за защита на конкуренцията няма правомощия за ценово регулиране, нито в нейната компетентност попада разследване на „спекула“ и защита на потребителите. Характерно за органите за защита на конкуренцията е да се намесват по отношение на повишаване на цените, само когато това е в резултат на забранено споразумение или на злоупотреба с господстващо положение, като контролът, който се осъществява, е последващ. Това заявяват от КЗК в отговор на изявления, съдържащи твърдение, че Комисия за защита на конкуренцията не изпълнява своите правомощия като не се намесва в ценообразуването при цените на горивата в страната.

Контролът от страна на органа по конкуренция е предварителен единствено по отношение на контрола върху концентрациите между предприятия. Регулирането на цени може да попадне в правомощията единствено на секторните регулатори, но е несъвместимо с осигуряването на защита на конкуренцията. Комисията също така не разполага с правомощие да дава становище за цените на предлагани стоки или услуги.

Относно изказванията за броя на извършените проверки на място, следва да се подчертае, че това е правомощие на КЗК, което може да бъде използвано единствено в рамките на образувано производство и след получено разрешение на компетентния съд, а не предварително срещу дружества, за които единствено се предполага, че са потенциални нарушители на закона. Т.е. за да бъде упражнено това правомощие, Комисията трябва да разполага с конкретни доказателства за евентуално извършено нарушение на ЗЗК, въз основа на които да образува производство и да получи съдебно разрешение за извършване на проверка, подчертават от комисията.

Завишаване при цените на горивата се наблюдава и в останалите държави от Европейския съюз. В някои от тях са въведени временни мерки за преодоляване на този проблем, но те имат краткотраен характер и са предприети на правителствено ниво, а не от органите по конкуренция. Подобен пример са редица европейски страни, в които е въведен за срок от няколко месеца по-нисък данък или акциз върху горивата.

Във връзка с всички изказвания в медиите следва да се отбележи също, че предвид важното му обществено значение, секторът на горивата е постоянно наблюдаван от КЗК, за което свидетелстват множеството решения на Комисията. Неведнъж КЗК е установявала бариери пред свободната конкуренция и е отправяла препоръки към компетентните органи за предприемане на мерки за подобряване на конкурентната среда, подчертават още от КЗК.

Важно е да се подчертае, че в резултат на извършен през 2019г. секторен анализ, КЗК даде препоръки с цел подобряване на конкурентната среда в сектора чрез изграждане на държавни данъчни складове и чрез създаване на електронна платформа, която в реално време да информира за свободните наличности във всички данъчни складове. До момента никоя от препоръките не е изпълнена от компетентните органи.

Към настоящия момент в КЗК са образувани четири антитръстови производства, свързани с пазарите на горива:

Едно от производствата бе образувано през април 2020г. по сигнал от Върховна административна прокуратура относно несъответствието между значителния спад в цената на суровия петрол в световен мащаб в началото на епидемията от Ковид-19 и намаляването на цените на дребно на автомобилните горива в страната. В хода на проучването Комисията идентифицира конкурентни проблеми, свързани с ограничаване на достъпа до данъчните складове и транспортна инфраструктура на дружествата от група Лукойл, което е от естество да ограничи вноса на горива в страната. В края на 2021г. КЗК предяви на дружествата от група Лукойл твърдения за извършени нарушения– злоупотреба по чл. 21 от ЗЗК и чл. 102 от Договора за Функциониране на Европейския Съюз. Предстои изслушване на дружествата пред Комисията.

Друго производство е образувано през месец ноември 2021 г. по искане на „ОМВ България“ ООД. Предмет на проучване е ценовата политика на едро на „Лукойл България“ ЕООД, което постепенно изменя ценовите условия при продажба на едро, вкл. като премахва отстъпките за закупено количество. В хода на проучването КЗК е изискала информация от множество пазарни участници - вносители и търговци на едро. Получената информация се анализира, въз основа на което Комисията ще установи дали е извършена злоупотреба с господстващо положение от страна на „Лукойл България“ ЕООД. Прякото прилагане на европейското право изисква извършването на допълнителни процесуални действия, установени в Регламент (ЕО) № 1/2003г.

През месец март 2022 г. е образувана нова преписка след получени сигнали относно съществено повишаване на цените на едро и дребно на петролни продукти в търговски обекти за продажба на горива. След извършено предварително проучване, със свое решение КЗК се самосезира за установяване на евентуално картелно споразумение от страна на „Сакса“ ООД и „Инса Ойл“ ЕООД при определяне на цените на автомобилните горива. Производството е на етап проучване. Изискана е информация от над 30 компании, активни на пазарите на производство, внос, търговия на едро и на дребно. Към настоящия момент се извършва икономически и правен анализ на данните, въз основа на който да се установи дали е налице картел между двете дружества.

През месец май 2022 г. е образувано още едно производство по искане на „Инса ойл“ ЕООД срещу „Лукойл България“ ЕООД относно прилаганата ценова политика при продажбата на едро на дизели и газьоли от страна на дружеството. Производството е на етап проучване.

Не на последно място, следва да се подчертае, че сравнението на броя образуваните антитръстови производства с тези образувани по Закона за обществените поръчки е некоректно, поради различното естество на производствата, както и различните функции на КЗК в двете производства. Не случайно Законът за защита на конкуренцията не предвижда срок за приключването на антитръстовите производства. Причината за това е, че мащабът и стандартите на доказване на антитръстови нарушения както по чл. 15 и 21 от ЗЗК, така и по чл.101 и 102 от ДФЕС, изискват Комисията да установи голямо количество данни и информация, на базата на които да се извърши икономически и правен анализ на разглежданото поведение, за да се достигне до извода дали е извършено нарушение на Закона за защита на конкуренцията и на Договора за функциониране на ЕС. Поради това разглеждането на антитръстови казуси обективно не може да бъде извършвано в спешен порядък - за няколко дни или седмици. За сравнение антитръстовите производства в други държави членки на ЕС са със средна продължителност от около няколко години в зависимост от фактическата и правна сложност на казуса.

В заключение, в рамките на предоставените й от закона правомощия Комисията е активно ангажирана със състоянието на конкурентната среда в сектора на автомобилните горива и полага всички необходими усилия, за да осигури защита и условия за разширяване на конкуренцията и на свободната инициатива в стопанската дейност.