Съветът на министрите по околна среда одобри пътя на ЕС за постигане на климатичните цели до 2030 г.
Секция: БЪЛГАРИЯ
29 Юни 2022 17:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Съветът на министрите по околна среда одобри пътя на ЕС за постигане на климатичните цели до 2030 г.

/КРОСС/ На заседание в Люксембург, което продължи над 18 часа и приключи в ранните часове на днешния ден, вицепремиерът по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов, заедно с колегите му от Съвета по околна среда на ЕС, приеха обща договореност за пътя на ЕС за намаляване на емисиите от парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. - пакетът от законодателни инициативи, познат като „Подготвени за 55“. Споразумението е решаваща стъпка за постигане на климатичните цели в основните сектори на икономиката на държавите от ЕС.

“Като се взимат предвид амбициозните нови цели до 2030 г., за страната ни е постигнатата обща договореност като работещо решение за изграждането на една стабилна и добре балансирана рамка, която отчита националните особености и осигурява споделяне на усилията между държавите членки по справедлив начин. Рамката съдържа достатъчно инструменти и гъвкавост, които позволяват на всички държави членки да постигнат поставените цели и съответните намаления на емисиите, като бъдат предвидени адекватни механизми за запазване едновременно на екологичния интегритет и на конкурентоспособността на икономиката, коментира министър Сандов.

Държавите от ЕС приеха обща позиция по Схемата за търговия с емисии на ЕС, Механизма за споделянето на усилия между държавите в сектори извън Схемата за търговия с емисии (ESR), емисиите от земеползването, промяната в земеползването и горското стопанство (LULUCF), създаване на социален климатичен фонд (SCF) и нови стандарти за емисии на въглероден диоксид за леки и лекотоварни автомобили.

С постигнатите договорености по Схемата за търговия с емисии на ЕС (СТЕ) ще се осигури намаляване на емисиите парникови газове от индустрията, като в същото време се насърчи възможността ѝ за преминаване към алтернативни и независими енергийни източници. Този преход ще бъде подкрепен от съответните финансови инструменти като Фонда за модернизация и Фонда за иновации, чиито обем се увеличава и се добавят нови допълнителни сектори, които могат да се възползват от тези средства. България е една от страните, които могат да ползват средства от тези инструменти.

По отношение на нови стандарти за емисии на въглероден диоксид за леки и лекотоварни автомобили Съветът прие, че след 2035 г. няма да могат да се регистрират нови автомобили и микробуси с двигатели с вътрешно горене и ползващи фосилни горива. През 2026 г. Европейската комисия ще оцени възможностите за постигане на тази цел, като вземе предвид технологичното развитие, включително по отношение на хибридните технологии с добавка към модули и значението на жизнеспособен и социално справедлив преход към нулеви емисии.

Съветът се съгласи да създаде и специален климатичен фонд - нов финансов инструмент в размер на 59 милиарда евро в подкрепа на уязвими домакинства, микропредприятия и ползватели на транспорт, за да подпомогне прехода към енергийно ефективни сгради и автомобилен транспорт.

По отношение на сектора за земеползването Съветът прие държавите членки да осигурят 15% поглъщане на въглеродните емисии към 2030 г., което в близките години също значително ще подобри управлението на земеделския сектор и почвите, което е много важно за България в контекста на адаптацията към климатичните промени и предизвикателства пред земеделския сектор.

В рамките на заседанието бе постигната и договореност по проекта на Регламент за борба с обезлесяването в световен мащаб, който цели ограничаване на процеса по влошаване състоянието на горите, предизвикван от потреблението и производството в рамките на Европейския съюз. Това е важна стъпка за намаляване на емисиите на парникови газове и загубата на биологично разнообразие. 

С така приетата позиция по тези бъдещи законодателни актове ще започнат преговорите с Европейския парламент.