Открити са "невидими" и опасни за Земята астероиди: крие ги Слънцето
24 Юли 2022 15:00

Открити са "невидими" и опасни за Земята астероиди: крие ги Слънцето

/КРОСС/ Много астероиди представляват потенциална опасност за Земята. Значително количество от тях все още са неизвестни на науката поради това, че орбитите им са твърде близо до Слънцето и следователно са трудни за откриване. Но телескопите на Паломарската обсерватория в Калифорния (САЩ) и Междуамериканската обсерватория Серо Тололо (Чили) решават този проблем. Благодарение на тях учените са открили голям брой нови близки до Земята астероиди, съобщава ScienceAlert.

Изучаването на близките до Земята астероиди е от ключово значение за подобряване на познанията ни за еволюцията на Слънчевата система и как са се формирали планетите. Освен това тези астероиди може да представляват опасност за Земята. Но много от тях трудно се виждат поради това, че се крият в ярките лъчи на Слънцето, тъй като орбитите им преминават много близо до нашата звезда.

През последните две години учените са успели да открият много нови астероиди, за които нищо не се знаеше преди, и тези изследвания продължават, което дава възможност на астрономите да попълнят каталога с нови околоземни обекти. "Ярката слънчева светлина вече не е пречка за търсенето на тези близки до Земята астероиди и това доказват наблюденията с помощта на телескопите в Паломарската обсерватория и Междуамериканската обсерватория Серо Тололо. Оказа се, че в околоземното пространство летят много неизвестни обекти", казва Скот Шепърд от института Карнеги, Вашингтон.

Най-ярките представители на новите наскоро открити от учените астероиди са Ayló'chaxnim 2020 AV2, чиято орбита е вътре в орбитата на Венера, и 2021 PH27, астероид с най-краткия период на въртене около Слънцето. Преди това съществуването на такива астероиди е било предсказвано само от компютърни модели. Но е известно за съществуването на група астероиди, наречени Атири (чиято орбита е във вътрешността на земната), Ватири (с орбита в орбитата на Венера) и хипотетичните вулканоиди (във вътрешността на орбитата на Меркурий). Предишни космически наблюдения показали, че за милиарди години в Слънчевата система са се формирали определен стабилен брой астероиди.

Но последвалите изследвания позволили на учените да предположат, че броят им все още се увеличава. Това важи особено за околоземните астероиди. Данни, получени от телескопа Gaia, сочат, че в Слънчевата система има 10 пъти повече астероиди, отколкото се смяташе по-рано. "Сега основната теория за произхода на околоземните астероиди гласи, че почти всички те са дошли при нас от Главния астероиден пояс, който се намира между Марс и Юпитер.

Но може да има други места, които са много по-далеч, от които пристигат нови астероиди и попълват броя на Атирите и Ватирите", казва Шепърд. По думите на учения, колкото по-малък е размерът на близките до Земята астероиди, толкова по-трудно е да бъдат открити. Макар че учените смятат, че вече са открити около 90% от астероидите, които представляват заплаха за нашата планета и имат диаметър от 1 км или повече. „Но съществуват близки до Земята астероиди с подобен размер, които са твърде близо до Слънцето и все още не са били наблюдавани, но обзорите на Космоса продължават", допълва Шепърд.