Джанпаоло Мацоли ще дирижира „Норма“ на Белоградчишките скали
Секция: КУЛТУРА
07 Август 2022 13:36
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Джанпаоло Мацоли ще дирижира „Норма“ на Белоградчишките скали

/КРОСС/  В третата вечер на сцената на Белоградчишките скали зрителите ще се потопят в шедьовъра на Белини „Норма". Италианецът Джанпаоло Мацоли ще дирижира творбата на Винченцо Белини на 7 август.

В „Норма" участват:

Норма - Габриела Георгиева, Адалджиза - Цветана Бандаловска, Полионе - Мартин Илиев, Оровезо - Светозар Рангелов, Клотилде - Иванка Нинова, Флавио - Красимир Динев.

Мацоли е композитор и заместник-директор на висшето музикално заведение "Луиджи Бокерини" в Лука. Носител е на многобройни награди в Италия от 1985 до 2000. Понастоящем е диригент към музикалното висше заведение "Луиджи Бокерини" в Лука. Изнася концерти в Италия и в чужбина, като изпълнява симфоничния репертоар на големи композитори с престижни оркестри.

През последните няколко години той си сътрудничи с международно признати изпълнители - певци като Райна Кабаиванска, Пиеро Капучили, Фабио Армилиато, Андреа Бочели, Катя Ричерели, Лаура Никулеску, Фиоренца Чедолин и Джована Касола, цигуларите Кристиано Роси и Алесандро Капоне и др.

Като преподавател освен, че е ръководител на катедрата по оркестрови упражнения и диригентство към висшето музикално заведение "Бокерини" в Лука, води магистърска програма за оперно изпълнение на студентите от университета в Нагоя (Япония), в Сидни (Австралия) за Оперна фондация Барила и в Hongyu International School в Пекин (Китай); освен това е преподавател по пеене към магистърска програма ниво I в художествената дирекция и музикален мениджмънт (MaDAMM) в Лука.

Режисьор на „Норма" е световноизвестният със зрелищните си постановки и художник Уго де Ана , който гостува за трети път в Софийската опера. Считаното за връх в стила белканто заглавие се поставя изключително рядко дори на големи сцени, поради сложната за изпълнение музика и традицията, създадена от големи изпълнителки на главната партия от миналото. Като се започне с първата Норма, Джудита Паста, мине се през имена като Малибранд, Калас, Кабайе, Гена Димитрова.

Уго де Ана работи над „Норма" в София след Токио, Верона, Анкона, Рио де Жанейро и Буенос Айрес. Софийската постановка, копродукция с Арена ди Верона, пренася импозантния декор от града на Ромео и Жулиета. „Коя е Норма, коя е Адалджиза, кой е Полионе, кои са останалите персонажи - зрителят трябва да получи отговор на тези въпроси", казва Де Ана за постановката си.

Работи се с три различни характера, всеки от които е важен. „Едно нещо е разказът в самото заглавие, друго е реалната история, трето е традицията. Следва въпросът коя е Норма и кои са останалите герои. Музиката заема също така важно място в цялото, което ще бъде показано тук. Започвайки работа като режисьор по нова постановка на това заглавие, в този момент мои фаворити са изпълнителите, с които работя."

„Норма" е най-ценното, най-завършеното и с най-висока художествена стойност оперно произведение на Винченцо Белини. Това е операта , в която най-ярко е изявен италианският стил , познат под името „белканто". Тази опера се определя като апотеоз на красивото пеене и необикновено съчетание на лирика и трагика - от неземната молитва „Каста Дива" до финалния терцет на първо действие. За него „Норма" Рихард Вагнер казва: „Всички страсти са моделирани чрез пеенето. Възхищава ме богатата мелодична инвенция около истинските страсти. Партитурата, съчинена от гений, говори със сърцето"