Кирил Петков: Седемте танкера бяха с цена 30 долара под европейския пазар
Секция: БЪЛГАРИЯ
10 Август 2022 08:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кирил Петков: Седемте танкера бяха с цена 30 долара под европейския пазар

/КРОСС/ В сутрешния блок на NOVA „Здравей, България" гостува бившият министър-председател на България Кирил Петков.

Офертата за седемте танкера е в рамките на рамковия договор и тя е задължителна. С други думи, ако България поиска тези танкери, предлагащата фирма не може да откаже. За октомври и ноември бяхме готови с възможност корабът да се паркира в Гърция. Не искахме да ги подпишем, защото не искахме в последните 2-3 дни на правителството да кажат „Те подписаха еди какви си газови договори". Искахме да дадем шанс на следващия кабинет да направи оценка. Седемте танкера бяха с цена 30 долара под европейския пазар в този момент, заяви той.

За 24 часа „Газпром" спря подаването на природен газ, въпреки че имаме съществуващ договор. 2 седмици по-късно вече имахме 2 кораба, които пътуваха към нас и бяхме договорили пристанище в Турция. С други думи, в средата на най-голямата криза,когато войната се разгаряше, за две седмици успяхме да паркираме корабите. Хубавото е, че седемте танкера идват директно от производител. Най-голямата американска компания в света ги дава, няма посредници. Само трябва да кажат 2 кораба отиват в Гърция през октомври и ноември, нататък се договарят с Турция, ако трябва. Аз доказах, че това може да се направи за две седмици, поясни Петков.

По думите му България е имала опция дали да купи американски втечнен газ.

Когато едната страна е задължена да ти продаде, а другата не е задължена да купи - това се нарича опция. Тази опция обикновено струва пари. Успяхме да договорим това да не струва на България нищо, каза още бившият премиер.

На въпрос колко би струвало това на хората, Петков заяви следното:

Ако цената на корабите е с 30 долара под европейската, което е горе-долу 30 евро, регазификацията и преносът не може да е повече от 10 евро. Това е таванът, който може да струва независимо от кого взимаш слотовете. С други думи договорихме с около 20 евро под пазарната цена опция на България да го вземе. Като се обяви кризисният щаб за многото страшно нещо, което идвало, в него не се покани никой от „Булгаргаз". Никой не се обади на тази фирма, която беше готова да отстъпи слота за октомври. Американската фирма също не беше потърсена поне първата седмица. Въпросът е какво прави този кризисен щаб по-точно? Да не се заключат октомврийският и ноемврийският кораб е голям риск. Когато завъртяхме крана и Борисов се упражняваше с глупости, че няма нищо в него, се оказа, че  в гръцката връзка имаше вече налягане от 40 бара. Тогава беше подписан акт 14, сега ни трябват акт 15 и 16. Те спокойно могат да се издадат от българските власти до края на август. Ако не заработи през септември газовата връзка с Гърция, наистина ще твърдя, че има забавяне нарочно, уточни Кирил Петков.