Министър Шишков: Служебното правителство остави държавата за основен ремонт, а сега заварихме, че е направен само козметичен
Секция: БЪЛГАРИЯ
15 Август 2022 13:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Министър Шишков: Служебното правителство остави държавата за основен ремонт, а сега заварихме, че е направен само козметичен

/КРОСС/ В предишното служебното правителство показахме, че държавата е за основен ремонт, но сега намерихме, че е направен само козметичен текущ ремонт. Ако поставим нещата в правилната посока, фирмите ще имат регламент, по който да работят и няма да станат жертва на политически интриги между партиите. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в предаването на БНТ „Денят започва“ по повод договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Той застъпи тезата за необходимостта да се правят търгове за основни и за текущи ремонти и така всичко ще бъде регламентирано.  На въпрос за направените промени в ръководствата на структури към МРРБ регионалният министър обясни: „Сменихме част от механизма на часовника, за да може часовникът да тръгне, важното е кой какво може да направи“. Той напомни, че в миналия служебен кабинет, показал недъзите в пътния сектор, началникът на ДНСК е имал активна роля, но е бил сменен.

Регионалният министър обясни, че промяната в ръководството на ДНСК е заради писмото с разяснения за технологията студено рециклиране, което е създало по-голям проблем на пътните фирми. Когато част от институциите се опитват да играят междинно звено и не са от страната на държавата, остават много съмнения. Изпълненото определя дали се касае за текущ или основен ремонт, а не самата технология, подчерта Шишков. Според него нормативът трябва да се промени, когато дейности са текущи ремонти, но законът ги определя като основни.

Регионалният министър припомни още, че в генезиса на проблема са възлаганията, направени от правителството на ГЕРБ, които не отговарят на нормата и закона. В един момент тези, които сътвориха проблема, се отдръпнаха и оставиха пътните фирми да водят битки с държавата. „По време на срещата ни миналата седмица в МРРБ призовах пътния бранш да участва в конкурсите за зимно почистване, да не търсят варианти за обжалване с цел блокиране на конкурсите, както в конкурсите за пътно поддържане“, каза той.

Договорите за зимно почистване ще обхващат датите след 30 септември, така че да обхващат и периода от октомври до април. Документацията за тях е публикувана в края на миналата седмица на сайта на Агенция „Пътна инфраструктура“. Конкурсната процедура по ЗОП ще е съкратена и ще е със срок 15 дни.

Ако спрените от КЗК процедури за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища бяха отишли в съда, в момента щяхме да имаме още по-тежък юридически проблем. Старото ръководство на АПИ е виновно за това, че е направена негодна обществена поръчка, каза Шишков. И посочи, че става въпрос за неизрядни поръчки, довели до това държавата да изпадне в трудна юридическа ситуация. Те са си мислели как да направят тригодишните договори от пролетта и са оставили зимното почистване. В мен остана впечатлението, че са искали да удължат старите договори още веднъж, за да може по тях да бъде възложено и зимното почистване, заключи министърът.

Няма проблем с участъка от АМ „Тракия“, на който вчера стана катастрофата със сръбския автобус. В годините назад нито са се планирали, нито са се строели магистрали в цялост. Може да не сме богата държава, но не трябва да си позволяваме да не развиваме инфраструктурата. Трябва да се намери начин тя да се планира изцяло и да се построи по най-бързия начин, коментира още той.

Междусистемната газова връзка Гърция-България се очаква да заработи преди отоплителния сезон. Има уверение от строителя, че до 7 септември ще приключат неотложните строително-монтажните дейности, които са водещи за въвеждането в експлоатация. Очаква се тази седмица министър Шишков да одобри със заповед  документа за разделянето на връзката на два етапа, който вече е съгласуван с противопожарната служба.  Екзекутивната документация, която се готви успоредно, ще бъде одобрена след завършването на строително-монтажните работи за първия етап.