Димитър Маргаритов: Тормозът от лихвари и колектори – как да защитим потребителите?!
Секция: Коментари
01 Септември 2022 15:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Димитър Маргаритов: Тормозът от лихвари и колектори – как да защитим потребителите?!

/КРОСС/ Дано времето на правен вакуум не продължи твърде дълго и един следващ работещ парламент завърши процеса, за да успеем да защитим най-онеправданите и уязвими хора от произвола, който днес все още те продължават да търпят.

Единственото противодействие на изнудването и принудата е работещ закон, каза ексшефът на КЗП

Зная, че мнозина критици, когато прочетат само подзаглавието, веднага ще бързат да кажат: „Но това нали и сега са престъпления?! Кой пречи да се залавят виновните?!" Тези критици са в голямата си част онези същите, които след забраната на райския газ пък тръбяха: „Защо го забранявате? Забраненият плод винаги е по-примамлив!" Но въпросът в крайна сметка е: не е ли най-добре да се стремим да засилим максимално законовата защита по отношение на пострадалите и онеправданите?! Мисля, че отговорът е ясен.

Още повече когато говорим за жертвите на т.нар. „колектори". Жертви на едно наистина чудовищно явление: в повечето случаи първоначалното задължение не е в особено голям размер; то обаче нараства главоломно, в десетки, а и стотици пъти след предаването му за събиране на колектора - такси, ЧСИ, съдебни разноски и т.н. А тук говорим за най-уязвимите групи потребители: пенсионери, които не са платили сметка за телефон или интернет; хора, останали без работа или с ниски доходи, прибегнали по неволя до бърз кредит.

И само една скоба, като казахме бързи кредити - в последните години имаше завидна активност на Комисията за защита на потребителите (КЗП) в борбата с нелоялните практики на дружествата, които ги предоставят. Наскоро „Кредисимо" отнесоха няколко глоби за това, че в едни случаи спестяват информация, задължителна по закон, а в други - заблуждават клиентите си, че са номер 1 на пазара; преди това „Профи кредит" бяха санкционирани заради невярното послание за фиксирана лихва, която се оказваше плаваща, а „БНП Париба" - за това, че уж дават кредити без лихва, а си я вземат през „такса-ангажимент".

Тези и други примери могат да бъдат открити на сайта на КЗП и са показателни, че когато има законова основа, нарушенията се установяват и наказват. Даваме ги и за да илюстрираме очевидната празнота по отношение на колекторите, тъй като преди само две-три години КЗП се произнесе със забрана на нелоялна търговска практика по отношение на колекторската фирма „Финанс Про Колект", но съдът отмени решението й с аргумента, че тази дейност не попада в приложното поле на закона.

Освен това, тя се извършва както от регистрирани само по общия ред търговци, така и от хора, които действат като откровени лихвари и изнудват задлъжнелите граждани; в резултат често се стига до физическа разправа, унижение, психически тормоз. Немалка част от колекторите притискат хората да плащат задължения с изтекла погасителна давност, без да разяснят това, дори обратното - твърдейки, че ако не се плати, ще настъпят „още по-сериозни последици".

От изнесените данни в последните месеци става ясно, че колекторският бизнес в България се оценява на около 5 млрд. лв., а в секретното деловодство на Народното събрание отлежава доклад на ДАНС с анализ на схеми, в които тези средства се въртят вероятно твърде далеч от ръба на закона. Засегнати са стотици хиляди български граждани.

На фона на посоченото дотук започва да става ясно защо най-сериозният от няколкото опита за приемането на специален закон не беше довършен докрай. Да припомним накратко хронологията на събитията при управлението на сваленото редовно правителство: още през януари вицепремиерът Корнелия Нинова обяви, че ще внесе нов закон за уреждане на отношенията по събиране на дългове на потребители към търговци. И го направи: изготвеният проект премина през всички възможни фази и процедури на обсъждане, усъвършенстване, изглаждане на текстове, приемане на забележки и беше приет на първо четене в Парламента. И тук обаче, какво мислите, стана: оказа се, че правните корифеи от „Има такъв народ" имат много сериозни забележки от принципно и правно-техническо естество и с процедурни хватки блокираха процеса. Само ще посочим, че в поискания от тях максимален срок от 28 дни между първо и второ четене представиха една страничка редакционни поправки... А, и междувременно свалиха правителството. Не заради това, разбира се.

Какво предлагаше този закон и защо в крайна сметка срещна отпор?!

Първо: регистрация и чисто съдебно минало за колектора и персонала му;

Второ: колекторът не може да иска повече пари от това, което потребителят дължи на основния търговец, и само и единствено лихва за забава, но не повече от законната;

Трето: ясни забрани на действия от страна на колектора, които засягат честта и достойнството на гражданите или накърняват доброто им име;

И четвърто и може би най-важно: контрол и санкции - предвидено е КЗП да налага глоба до 50 хил. лв. за всяко нарушение, както и лишаване от право колекторът да упражнява дейността до 1 година, а при повторно нарушение - двоен размер на санкцията.

Това е - кратко и ясно.

В заключение - дано времето на правен вакуум не продължи твърде дълго и един следващ работещ парламент завърши процеса, за да успеем да защитим най-онеправданите и уязвими хора от произвола, който днес все още те продължават да търпят.