Родопската теснолинейка празнува
Секция: Туризъм
04 Септември 2022 13:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Родопската теснолинейка празнува

/КРОСС/ Всяка първа неделя на септември е отредена за празник на една уникална туристическа забележителност в България - теснолинейката „Септември-Добринище". Началото е поставено от Гражданско сдружение „За теснолинейката" и неговия председател Кристиян Ваклинов, който през 2017 г. откри Дома-музей на т.нар. „малко влакче" и в старата сграда на железопътната гара Цепина събра вековната история на линията. Спирката се намира в дефилето на Чепинската река, а сградата е ремонтирана и възстановена изцяло с доброволен труд на над 20 души в продължение на две години.

Основната идея е да се привлекат последователи към каузата за опазване на последната теснопътна ж.п. линия у нас с обща дължина 124,7 км. Тя свързва Горнотракийската низина, Родопите, Рила и Пирин, а по маршрута й се намира и най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово, на 1267 м над морското равнище. 

През 2020 година единствената останала теснолинейка в България беше избрана в Топ 10 на анкетата на вестник „Гардиън" за най-живописните пътувания с влак в Европа.

Въпросът за построяването на железопътна линия навътре в Родопите се поставя за първи път през 1915 година. Избрано е Чепинското дефиле, защото освен достъп до планината, по поречието на реката има най-много населени места. Така бъдещата железопътна линия, освен за осъществяване на пътнически превози, трябвало да послужи за извозване на дървесина и отбраняване на тези новоосвободени български територии. Днес строежът на линията през планината се изучава в реномирани архитектурно-строителни университети в чужбина, заради изключителните инженерни решения, позволили преодоляването на огромни денивелации, пълно съобразяване с особеностите на терена, както и постижението първите 39 километра от трасето на тясната 760 милиметрова линия да бъдат построени на ръка едва за 5 години.