Росен Стоянов: Оценката ми за предизборната кампания е среден 3
Секция: Интервюта
16 Септември 2022 12:39
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Росен Стоянов: Оценката ми за предизборната кампания е среден 3

/КРОСС/ Кой друг може да даде най-точната оценка на предизборната кампания освен професорът по обществени комуникации и информационни науки в НБУ Росен Стоянов? Защо политическите лидери се страхуват да се явят на дебати един срещу друг? А на какво повече вярва българинът - на компромати или на аргументи? И доколко влияят на електората плакати по улиците, ТВ и радиоклиповете? Отговори на тези и други въпроси четете в интервюто.

- Вашето мнение за предизборната кампания, професор Стоянов? Отговорно ли е поведението на политиците?

 Освен вялите предизборни телевизионни студия, където намират изява повече и по-скоро представители на политически формации с никакви шансове за попадане в следващия парламент, освен тук-там дебати между съответните „ресорни“ по основните теми и политики на парламентарно представените, сме свидетели на фактически отказ от страна на партиите за активна, видима, масова предизборна кампания. И не, това поведение на липса на активно предизборно общуване с избирателите, не е отговорно. Партийната дейност е и просветителска, тя е и обществена дейност в същината си, това е ангажимент, задължение, което трябва да се реализира постоянно, но най-вече в динамиката на предизборна ситуация. Да, наистина, наблюдават се примери на добре подготвени и компетентно говорещи представители на политическите партии, организират се срещи с избирателите по места, но всичко това остава извън общото медийно като интерес. За съжаление на мнозина тази кампания съвпадна и с началото на всякакъв род риалити формати по телевизиите, които изземат интереса и съсредоточават емоционалността в друга посока. Но, така е - в крайна сметка именно това е една от основните задачи на политическата комуникация, а именно - да се справи с всякакъв род „конкурираща“ я информация и медийно съдържание, да преодолее апатията, демотивацията и да активира избирателите да участват. Тук оценката ми за настоящата кампания е среден 3. Политическите субекти, и най-вече онези, финансирани от държавния бюджет поради предишно свое минаване на 4% бариера, спестиха доста средства по време на настоящата кампания. В крайна сметка обаче тези пари не са възнаграждение за „успеха“ им, а са средства, отпускани за партийно „строителство“ и дейност, но и за реализиране на политически кампании.

- Нужно ли е да бъдат допускани до национален ефир такива формации без шансове? Не отклоняват ли вниманието на избирателите от важните теми на обществото? За какво всъщност се борят те?

 Задължението на обществените медии е описано в закон. За комерсиалните медии е въпрос на личен избор или конкретна редакционна политика. Но задължително условие е да се информират потребителите на медийно съдържание коя медия зад коя кампания застава. И не на последно място - съществува и опцията отделните партии да имат и своите официози, да инвестират достатъчно в медийни продукти и по този начин да ги употребяват по предназначение по време на предизборните кампании.

- Посочете пример за политици, които вдъхват доверие с поведението си, ако има такива?

Бих си позволил даване на конкретни примери едва след изборния ден, но смея да твърдя, че на политическия хоризонт се открояват някои имена, с характерни политически качества, медийно присъствие и лично въздействие, умеещи да се справят с предизвикателствата дори и на модерния дигитален кампаниен формат. Но важното в случая наистина е доверието - за да има доверие е необходимо едно основно условие, а именно - съответният кандидат да бъде познат, да бъде популярен, с достатъчна позитивна публичност. Това от своя страна предполага и залагане на не толкова прагматични подбуди при избора и липса на рационализиране на предлаганите политически платформи и идеи, а залагане на онова старото - „вервайте ми“ и „ти нали ме познаваш“. За съжаление. В този смисъл познатите са ясни - онези, от телевизионните екрани от последните 10-15 години, т. е., както казва народът - „тия, същите“. Доверието на избирателите се печели трудно и бавно, а се губи мигновено. За да ти повярват трябва и да си честен, да си откровен, а в политиката тези понятия често са с размити граници.

- Влияят ли и доколко на електората плакати по улиците, ТВ и радиоклиповете? Удачни ли са слоганите на партиите?

 Стандартните способи на политическата комуникация никога не са за пренебрегване, още повече в българския политически и обществен контекст и демографската ни специфика. В този смисъл телевизионните участия, дебати и реклами, както и пресата и радиоформатите са ефективни по отношение на възрастната аудитория. От друга страна, така или иначе, все повече, и то в краткосрочна перспектива, ще се залага на дигитализиране на кампанийността, а това е и единственият начин да направим политиката и политическото що годе привлекателни, любопитни и интересни за младата аудитория, като впоследствие я въвлечем и в активно участие, било то и само чрез гласуване. В конкретика за - по отношение на слоганите в тази политическа надпревара от последните дни - има попадения, креативност и ефективност, но има и примери за откровено творческо безсилие. Съществуват и някои постулати в създаването на ефективни слогани. Те трябва да са запомнящи се, да звучат като рефрен, да са позитивиращи, да бъдат мотивиращи и емоционално силни.

- Печелят ли политиците, които повтарят едни и същи клишета в кампанията? Не омръзва ли това на избирателите?

Клишетата са ярък пример за формално отношение към изборния процес, за стереотипизиране, но най-вече клишетата са характерни за популисткото начало и пропагандното въздействие. „По думите ще ги познаете“ трябва да е валидиращото и ориентиращото ни, нас избирателите. Що се отнася до функцията на публичните говорители, журналистите и медиите като цяло, то тя трябва да включва освен обективизиране на политическото, но и критичен поглед. Не бива да се създава така бленуваният от политиците медиен комфорт, напротив - те трябва да бъдат изправяни в предизборната ситуация пред особения натиск да покажат същината си. Особено важно е създаването и на критично отношение и политическа компетентност у избирателя, за да бъдат разпознавани тези манипулативни подходи и да се създава възможност за активното им противодействие, за което отново сме отговорни всички ние. В последните години наблюдаваме един явен отлив на доверието в институциите и институционалността. Особено голям проблем в българското общество. За това е „виновен“ и езикът на политиците. Употребата на изтъркани фрази, на загубили смисъла си апели, на нищо незначещи лозунги няма как да повлияе позитивно. И не, една лъжа повторена сто пъти не става истина. Вече не. Светът е друг, информацията ни залива отвсякъде и ставаме все по-компетентни и с нови възможности в търсенето на обективната информация. Така че, искрено вярвам, че все повече хора изграждат тази нова грамотност, която да ги предпази от въздействието на лъжи, неистини и манипулативни твърдения и обещания от страна на политиците.

- Според вас дебатите в пряк ефир следват ли някакъв регламент или са просто едно надвикване и надговаряне без да се слушат аргументите на опонента? Какво бихте препоръчали в тази насока?

 Политическите дебати смятам за задължителен елемент на предизборната надпревара. Все по-често медии предоставят тази възможност, съвсем друг е въпросът до каква степен са подготвени участващите в тях политици и кандидати за политическа слава. Бих препоръчал работа с експерти по подготовка, започваща далеч преди месеца предизборна кампания. Създаването на специфични умения за дебатиране е невъзможно да се осъществи с магическа пръчка за ден. Това е дългогодишен процес, дори част от образователната система и практика в редица „развити“ страни. Умението се учи, изучава и практикува, политикът трябва да започне от най-ниските нива, за да премине през множество тренинги и реални дебати, и едва тогава, спокоен в своите възможности, да се заеме със сериозното медийно представяне в диалогов режим с опонентите си.

- Защо според вас лидерите се страхуват от пряк дебат помежду си? В миналото имаше такива дебати, сега няма, а те са най-важните?

 Липса на самочувствие и увереност в собствените умения и личната компетентност. Защото в дебатите е задължително доказването на не само политическата, но и на вербалната и невербалната компетентност, на умението за поведение пред камера, боравене с документи в кадър, техники за отношение и въздействие с публиката, работа с микрофон, сценично поведение, и т. н., и т. н. И разбира се, и задължително - ползването на спийчрайтъри (може и по нашенски - „автори на речи“), е не само модна приумица или моментна претенция. Това трябва да е част от професионализирането на заниманието с политика и най-вече с политическа комуникация.

- Водещите според вас на висота ли са или се забелязва пристрастия?

Несъмнено журналистите стават все по-умели във воденето на този специфичен предизборен формат. И тук е необходимо усвояване на специфични умения, но все пак основният проблем тук е в полето на политиците.

- Трябва ли да има публика на дебатите, с нея по-автентични ли ще бъдат те?

Да, задължително. Така наречената атмосфера. Не трябва да изобретяваме топлата вода - чудесни примери има в американската практика. Всичко е в мрежата, трябва да гледаме да се учим. Разбира се необходимо е и професионализиране, нужни са обучения, стажове, практика на терен, но като цяло съм позитивен по отношение на перспективата в тази посока. Да вземем например практиката в САЩ и президентските избори. На първо място се организират и провеждат директни публични сблъсъци между кандидатите в отделните две големи партии - републиканци и демократи. Впоследствие задължително се провеждат няколко, най-често три, национално излъчвани и с особено висок рейтинг дебати. Колко решаващи са те за определяне на решението за кого да се гласува? Тенденцията е за намаляване на онези, които рязко променят мнението си, следствие на този вид политическа комуникация, но несъмнено форматът остава основна част в политическата кампания.

- На какво вярва повече българският избирател - на аргументите или на компроматите? Има ли партия според вас която да води позитивна, а не негативна кампания?

За съжаление все още преобладаващата част на избирателите у нас се подвеждат по емоционалното, за сметка на рационалното. Това означава, че компроматната кампания, жълтото, любопитното и скандалното преобладават за сметка на фактите, аргументите, истината. Политиката е прагматично усилие и в този смисъл трябва да предположим, че за политиците не е важен пътят и начинът, а целта. А целта оправдаваше средствата, нали? Лично аз вярвам, че и поради все по-повишаващия се образователен ценз като съвременна тенденция и идването в активна възраст на все повече дигитално грамотни млади хора, политиците ще бъдат принудени да рационализират посланията си, да премахнат жълтото и да станат по-честни с избирателите си.

- Според вас протестният вот къде ще отиде на тези избори?

 Ще се разсее по различни политически формации. На тези избори няма да видим концентрация на протестен вот в един политически субект. Принцип е, че колебаещите винаги взимат завоя към предполагаемия победител. Нищо чудно да станем свидетели и на нереална разлика във вота между първите две политически партии и следващите ги трети, четвърти и т. н. в „класирането“, просто защото много хора ще се повлияят от данните на социологическите проучвания, които често играят и особено важна роля в кампанийността по принцип.

- Защо в акцент на кампанията се превърна газът, а не инфлацията, доходите и т. н.?

 Просто защото темата се свързва изключително лесно с основна тема в пропагандата - образът на врага. Изваждането на проблемите извън нашите възможности дава основание както за оправдания, така и за обвиняване на някого другиго - така всички политици се опитват да ни се представят в бяло, не ви ли звучи познато?

- Каква е ролята на социалните мрежи в кампанията, формират ли те мнения или само служат за хейтване?

Несъмнено се наблюдават явления като хейт, хибридки, тролене и други подобни, но така или иначе тенденцията за трансформация на комуникацията в дигиталното е в ход.

- Възможно ли е все пак да се състави правителство след изборите на 2 октомври? Какво би подтикнало партиите да направят това?

Възможно е, но няма да е устойчиво. Съставянето на правителство като самоцел е ненужно усилие. В крайна сметка това дали има правителство или не зависи не само от първоначалния вот в Парламента, а най-вече от парламентарните игри впоследствие. На това поне се нагледахме и научихме в последните 2 години.

Нашият гост

Росен К. Стоянов е професор по обществени комуникации и информационни науки в Нов български университет. Автор е на над 45 научни статии и студии, както и на четири научни монографии. Работи в сферата на социологията на интернет, политическите комуникации, теорията на масовите комуникации и др. Има над 300 интервюта в национални медии по въпроси, свързани с експертизата му. Водещ на обучителни и тренингови семинари на политически партии и политически лидери, реализира се и в подготовка на политически кампании.

Роден е на 2 май 1972 г. Става студент в НБУ през 1991 г. От 2017 г. е редовен професор. От 2011 до 2015 г. е декан на Магистърски факултет.

 

Източник: Труд