Смъртта на Фобос. Марс бавно разкъсва по-голямата си луна
20 Ноември 2022 14:20

Смъртта на Фобос. Марс бавно разкъсва по-голямата си луна

/КРОСС/ Според учените около Червената планета може да се образува пръстен от отломки, подобен на пръстените на Сатурн Екип учени са публикували нова статия в The Planetary Science Journal, в която се твърди, че по-голямата луна на Марс - Фобос, в бъдеще ще страда от гравитацията на Марс.

В крайна сметка Марс ще разкъса спътника си и около планетата ще се появят същите пръстени като тези на Сатурн, пише Live Science. Според учените на Фобос има признаци, че Марс му влияе негативно с гравитацията си, което ще доведе до разпадането на този спътник с образуването на пръстен от отломки около Червената планета.

Учените смятат, че необичайните пукнатини по повърхността на Фобос, за които преди се смяташе, че са резултат от сблъсъци с астероиди, всъщност са непрекъснато разширяващи се каньони. И това разширение се дължи на гравитационното влияние на Червената планета върху нейния по-голям спътник. Затова учените са на мнение, че Фобос бавно се разкъсва, докато се приближава към Марс.

Вече е известно, че този спътник, който има нестабилна орбита, бавно се приближава към Червената планета със скорост от почти 2 метра на всеки 100 години. Смята се, че Фобос може да е както отломка от самия Марс, така и астероид, привлечен от гравитацията на планетата. Диаметърът му в най-широката част е само 27 км.

За сравнение диаметърът на Луната е 3475 км. Докато Луната се намира на разстояние 384 400 км от Земята и прави една обиколка около планетата за 28 дни, то Фобос е само на 6000 км от Марс и за 24 земни часа три пъти обикаля около Червената планета. Фобос, който бавно се приближава към Марс, е повлиян от така наречените приливни сили на планетата, които вече причиняват появата на пукнатини по повърхността на спътника.

Според учените тези приливни сили само ще се увеличават с времето, което ще доведе до пълното унищожаване на Фобос с появата на пръстен от отломки около Марс.В новото изследване учените са създали симулация, която е потвърдила техните догадки, че такива еднакви пукнатини на повърхността на Фобос може да са създадени от влиянието на Марс.

Ако Фобос не се разпадне по-рано, то след около 40 милиона години ще падне на повърхността на Марс. Но ако следваме предположенията на учените, то той вече е в процес на разрушаване и ще изчезне като цялостен обект много по-рано. Японският космически кораб Martian Moon Exploration, който ще лети до луните на Марс през 2024 г., ще може да каже по-точно какво се случва с Фобос. Той не само ще изследва неговата повърхност и вътрешна структура, но и ще вземе скални проби и ще ги достави на Земята през 2029 г.