/КРОСС/ Ако много държите да рискувате живота си на пътя, има доста подходящи начини, от които да се възползвате. Естествено още в началото трябва да споменем, че е важно да уважите правото на околните да пазят собствения си живот. Затова се погрижете рисковете да си останат за Вас.
Така, как да си рискувате живота на пътя? Ясно е, че високият риск е свързан с високата скорост. Но с какво още?
С невъзможността да спрете. Затова износените спирачни дискове и накладки представляват сериозна възможност за нов риск за живота.
Ето защо:
• Всеки спирачен диск е монтиран към главината на колело на автомобила. Върти се заедно с колелото. Когато натиснете педала на спирачката, спирачната помпа подава спирачна течност под високо налягане, която избутва буталата на спирачния апарат. Те пък създават натиск, чрез който се притиска накладката към диска.
• Натискът създава триене, което води до намаляване на скоростта на автомбила.
• Ако обаче накладките и дисковете са износени, триенето е доста неефективно. Което създава проблеми със спирането на автомобила и съответно риск при шофиране.
От тази конструкция можем лесно да изведем поне 4 начина, с които ще застрашите живота си на пътя.
1. Отлагате смяната на спирачни дискове и накладки
Това определено ще създаде риск. Защото като всяка друга част на автомобила дисковете и накладките се амортизират с времето. А когато се амортизират достатъчно, ще бъде трудно да спирате. Особено в случаите, в които сте развили по-висока скорост.
Например да вземем спирачния диск. Най-често повредата при него се състои в износване. Характерната спираща повърхност се протрива. Как да установите, че спирачният диск е износен? С помощта на шублер измервате неговата дебелина и сравнявате резултата с препоръките по спецификация. При констатиране на достатъчно отклонение, воала, карате с амортизиран спирачен диск.
Логиката относно спирачната накладка е същата. Ако след проверка с шублер установите отчетливо изтриване на повърхността, накладката е за смяна.
А ако след такива констатаци не смените спирачните дискове и накладки, увеличавате значително риска от инциденти на пътя.
2. Не се вълнувате колко дълго издържат спирачните дискове и накладки
Като всяка част на автомибила, подложена на постоянно и високо натоварване, те си имат срок годност. Характерен момент е, че този срок е различен, според разположението. Задните накладки обикновено издържат по-дълго, защото са подложени на по-малко кинетична енергия. Задната ос е с по-малко тегло, а и задните спирачни дискове са по-малки. В резултат на това можете да очаквате, че тези накладки ще издържат средно 65 000 - 100 000 км. при автомобили като Опел Corsa или Мини Купър. При по-тежки и големи автомобили, като BMW Серия 7 или Toyota Land Cruiser, задните накладки могат да изминат 25 000 км, преди смяна.
Ако не сте наясно поне горе-долу колко биха издържали дисковете и накладките във Вашия случай, да пропуснете адекватния момент за смяна ще е доста лесно.
3. Неглижирате адекватните периоди за проверка на спирачната система
Дори и да се ориентирате кога идва моментът за смяна на спирачни дискове и накладки, винаги може да го пропуснете. Отлагате, забравяте или се оправдавате с по-спешни разходи - всичко върши работа.
Например по правило задните накладки следва да се проверяват при всяко техническо обслужване на автомобила. А когато сменяте накладки, е препоръчително да проверите състоянието на цялата спирачна система - и конкретно това на дисковете.
Съответно ако не извършвате достатъчно редовни проверки на дисковете и накладките, рискът от по-тежка катастрофа се качва.
4. Не проверявате и водачите на спирачния апарат
Много хора се съсредоточават единствено върху смяна на спирачни дискове и накладки. И с нея приключват, смятайки, че са осигурили безопасността при шофиране. Само че ефективността и издръжливостта на дисковете и накладките са функция от изправността на цялата спирачна система. А тя е факт, когато направляващите щифтове, наричани още водачи, се движат свободно. Ако в това отношение възникне дефект, който не се отстрани, подвижността на системата се нарушава. Стига се до течове, които редуцират количествата фрикционна течност. Това пък води до нарушения във фрикционния материал на накладките и оттам до по-бързото им износване. В резултат, ако не сте направили проверка на водачите, може да смятате, че има още време до следваща смяна на дискове и накладки - докато всъщност сериозното им амортизиране е вече факт.
Естествено съветът ни в този случай е с обратен знак - избягвайте тези 4 начина да застрашите живота си на пътя. Избягвайте ги с отговорна смяна на дискове и накладки. И с подкрепата на експерти - като служителите в онлайн магазина за авточасти на Autoprofi.