Центърът за безопасен интернет е пред затваряне
Секция: БЪЛГАРИЯ
16 Декември 2022 15:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Центърът за безопасен интернет е пред затваряне

/КРОСС/ Центърът за безопасен интернет, работещ в подкрепа на сигурността на децата онлайн, е пред затваряне. За своето 16-годишно съществуване Горещата линия на Центъра е получила 63 228 сигнала свързани с незаконни и вредни действия срещу деца и младежи онлайн. Те са били разрешени благодарение на намесата на Центъра и партньорските му организации, както и органите на реда. Липсата на съфинансиране и устойчива държавна политика за подкрепа на работата на организацията - част от цялата глобална екосистема за защита на децата в интернет, налагат тя да преустанови дейността си в края на годината.

До момента, другата услуга на Центъра за безопасен интернет – Консултативната линия за онлайн безопасност 124 123, е консултирала и помогнала за преодоляването на 4483 случая, свързани с онлайн тормоз, кражба на профили, заплахи, изнудване и онлайн сексуална злоупотреба с деца, публични обиди и унижаване на личността на децата, както и злоупотреба с голи снимки. Статистиката на Центъра сочи, особено след COVID-19 пандемията, че сигналите за сексуална онлайн експлоатация са все по-често срещани във възрастта 12-18 г., а възрастовата граница за онлайн тормоз  е паднала до 7 г. Това показва, че все по-малки деца са в мрежата и стават жертви в различни онлайн ситуации, затова е от съществено значение техните родители и учители да са добре информирани и подготвени как да реагират на рисковете, които крие онлайн пространството, особено социалните мрежи.

Младите хора имат нужда от специфична подкрепа, попадайки в критична ситуация онлайн, както и някой, с когото да споделят притесненията си.  Да разберат, че не са сами и има начини тези проблеми да бъдат решени. Центърът поддържа не само Гореща линия, на която получаваме ежедневно десетки сигнали, но и Консултативна линия с кратък номер 124 123, която оказва съдействие, психологическа и емоционална подкрепа. С нашите услуги ние подкрепяме и родителите и учителите на децата, за да могат те да са достатъчно информирани за заплахите, които дебнат онлайн и да имат нужните инструменти, с които да защитят децата си преди те да пострадат. Ето затова очакваме спешна и адекватна подкрепа от страна на държавата, по линия на политики и финансиране, така че  сигурността на децата онлайн да бъде гарантиране”, каза Антоанета Василева, координатор на Консултативната линия.

Центърът за безопасен интернет може да помогне на децата в случаи на онлайн тормоз, на откраднати профили, злоупотреба с лични данни и разпространяване на голи снимки. Центърът е доверен партньор на Facebook, Instagram, TikTok, Google и YouTube и като такъв може да свали страница, профил, група в която се разпространяват голи снимки, неподходящо съдържание или се осъществява онлайн тормоз.

От 2005 г. до момента Центърът е инициирал редица кампании, с които да информира децата и цялото общество за неетичните онлайн практики и да помогне на жертвите на онлайн тормоз. Организацията провежда и множеството разнообразни и полезни обучения по темата. До момента през различните семинари и обучения са преминали повече от 30 000 деца и тийнейджъри, над 15 000 учители и 12 000 родители.

В рамките на организацията е изграден и Младежки панел, в който участие взимат младежи между 14 и 19 г. Те имат имат важна роля във всички инициативи на Центъра, развиват своите дигитално-медийни умения и обучават своите връстници по темите за онлайн сигурността.