Стартирахме програма „Транспортна свързаност“ и Плана за възстановяване, и убедихме ЕК Коридор 8 да стане приоритетен, отчете Христо Алексиев
Секция: БЪЛГАРИЯ
19 Януари 2023 13:52
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Стартирахме програма „Транспортна свързаност“ и Плана за възстановяване, и убедихме ЕК Коридор 8 да стане приоритетен, отчете Христо Алексиев

/КРОСС/ Първата голяма инфраструктурна програма за България „Транспортна свързаност 2021-2027“ с бюджет 1.61 милиарда евро, беше подготвена, внесена и одобрена от Европейската комисия, отчете вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев по време на представяне на дейността на правителството. Така дадохме зелена светлина на инвестиции в едни от най-големите пътни и железопътни проекти у нас, в закупуването на специализирано оборудване във водния транспорт, както и инвестиции за намаляване на вредните емисии от транспорта.

Стартира реалното изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост. Убедихме Европейската комисия да включи Коридор № 8 в приоритетната европейска транспортна мрежа. Направлението София-Скопие-Дуръс-Бари бе определено като част от европейския коридор „Западни Балкани-Източно Средиземноморие“.

 

ОТЧЕТ

на заместник министър-председателя по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев

 

·       Оперативна програма „Транспортна свързаност 2021-2027“ беше подготвена, внесена и одобрена от ЕК.

·       Успешно са изпълнени три от реформите, заложени в част Цифрова свързаност от Плана за възстановяване и устойчивост, които са ключови за първото и второто искане за плащане от ЕК.

·       Стартиран е процесът по реално изпълнение на дейностите от НПВУ, включително във връзка с цялостното освобождаване на честотния спектър. Така се финализира една реформа, продължаваща години и се създават условия за интензивни инвестиции в свързаност и преодоляване на цифровото разделение.

·       Коридор № 8 беше включен в приоритетната европейска TNT мрежа, като направлението София-Скопие-Дуръс-Бари бе определено като част от европейския коридор „Западни Балкани-Източно Средиземноморие“.

ВОДЕН ТРАНСПОРТ

·       Подобрено бе корабоплаването по река Дунав, осигурено бе драгирането на реката, както и екипажи за  извършване на реална драгажна дейност.

·       С Румъния бе договорено изграждането на трети мост над река Дунав при Русе – Гюргево.

·       Моторният кораб „Вера Су“ бе продаден на търг за 276 000 долара без ДДС.

·       По Плана за действие за „Коридори за солидарността“ между ЕС и Украйна са получени предложения за 13 краткосрочни проекта до 2023 г. на обща стойност 101 млн. лв.

 

АВТОМОБИЛЕН ТРАНСПОРТ

·       Диалогът с автомобилния бранш бе възстановен.

·       Безсрочно удостоверение за психологическа годност на водачите на МПС. Удостоверението се подновяваше на всеки 3 години (по-кратко от удостоверението за притежание на огнестрелно оръжие).

 

ЖП ТРАНСПОРТ

·       Възобновени са преговорите за изграждане на мултимодален коридор Sea2Sea (Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе). Предвижда се създаване на общо дружество между България и Гърция за управление на проекта. Коридорът е алтернатива на Босфора, като ще допринесе за увеличение на товарите, намаляване на таксите за превоз и времето за пътуване.

·       България и Турция намалиха времето за преминаване на влаковете през граничните пунктове. Възстановен е и диалогът между България и Румъния в частта железопътен транспорт.

·       Започна строителството на третия лот от мащабния проект за модернизация на железопътния участък Елин Пелин-Костенец. Обектът е част от основната жп магистрала по направление Изток-Запад.

·       Стартирани са ремонти на жп гарите Айтос и Ямбол.

·       Стартирани са процедурите по ПВУ, одобрени от МФ и ЕС. Сред тях са проектите за внедряване на Европейска система за управление на железопътното движение (ERTMS), осигуряваща много високо ниво за Безопасност (ниво 2) в жп участъка Русе-Каспичан и изграждане на Интермодален терминал Русе.

·       Изпълнението на графика за движение за влаковете е подобрено от 80,85% през месец юли до 92,02% през месец декември.

·       За второто шестмесечие на 2022 г. са отчетени 36,2 млн. лв. нетни приходи от продажби на билети, което е 49 % увеличение спрямо първото полугодие.

·       За периода юли-декември 2022 г. са превозени 13,1 млн. пътници, което е увеличение с 31 % спрямо първите шест месеца на годината.

·       През второто шестмесечие на 2022 г. е отчетен ръст 87% в продажбите на онлайн билети.

·       Модернизиран е един теснолинеен локомотив, който е пуснат в експлоатация. В процес е извършване на ремонт на втори локомотив.

·       Ремонтирани и в експлоатация са 5 електрически и 2 дизелови мотриси по договора с Алстом Транспорт С.А.

·       Всички локомотиви „Сименс Смартрон“ са въведени в експлоатация.

·       Извършени са капитални ремонти на 15 електрически локомотиви.

·       Приходите от превоз на товари са увеличени с 18%.

·       Ускорена е забавената ремонтна програма в „БДЖ-Товарни превози“ и са намалени текущи задължения към 30.11.2022 г. спрямо 2021 г с 11,8 млн. лв.

 

ВЪЗДУШЕН ТРАНСПОРТ

·       Извършени са анализи за структурирано и целенасочено развитие на летище Пловдив, което включва: отчуждаване на необходимите имоти за развитие на летището и последващо обединяване с имотите на летище София, които не са обект на концесия.

·       Подписана е спогодба за въздушен транспорт със Саудитска Арабия.

·       Удължен е срокът на договора за концесия на летищата във Варна и Бургас с 5 години, като концесионерът се задължава да увеличи инвестициите си в размер на 10 млн. евро. Изменението е в интерес на държавата и ще гарантира най-малко още 120 млн. евро допълнително концесионни възнаграждения.

СЪОБЩЕНИЯ И ЦИФРОВА СВЪРЗАНОСТ

·       Възстановена е прекъснатата в продължение на 8 месеца дейност за издаване на пощенски марки. „Български пощи“ ЕАД увеличи от 6 на 32 броя на пощенските станции, които предлагат административни услуги. Целта е в малките населени места да се създаде удобство на хората, като им се спести време и средства за пътуване.

·       България стана част от ръководството на Международния съюз по далекосъобщение към ООН. Страната ни е избрана от квотата на регион С, който обхваща държави от Централна, Източна Европа и Централна Азия.