Николай Николов: „Мечтая да създам първия български хеликоптер“
Секция: Интервюта
27 Януари 2023 15:46
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Николай Николов: „Мечтая да създам първия български хеликоптер“

/КРОСС/ Николай Николов е от малкото градче Правец, доказал, че детските мечти се сбъдват. Минава през множество трудности и дълги безсънни нощи в желанието си да разработи първия български автожир. Инженерната му дързост се оправдава и г-н Николов превръща начинанието си в успешен бизнес, създавайки своя авиокомпания - "Ники Ротор Авиейшън".

В момента неговите автожири летят в държави от над 4 континента. В същото време се изработват на 95% в родното му градче Правец. Това, което го изпълва с най-голям особен оптимизъм обаче е фактът, че неговите деца, Николай и Миглена, поемат по стъпките му и дори малката му внучка, Алесия, мечтaе един дeн също да стане пилот... като своя вдъхновяващ дядо. Николай Николов разказва за успеха си и защо избира именно България, за да реализира мечтите си.

- Вашите автожири спечелиха първо място за най-красиви в света. Как стана това?

- Наградата за най-красив двуместен автожир в света, която спечелиха и двете наши машини - Kallithea и Lightning дойде след много часове упорита работа на екип от професионалисти и е плод на огромни усилия. През годините винаги сме се стремили в ядрото на компанията да бъдат хора, с подчертан интерес в авиацията, висока квалификация и непримирими, що се касае до постигането на успехи. Спечелването на тези награди, а и на редица други, ни дават спокойствието да кажем, че сме успели да изградим отбор, който е способен да покорява пазари в цял свят.

- Разкажете ни малко повече как започна всичко и защо избрахте да се реализирате в България и то в малкото градче Правец?

- Моят интерес към авиацията датира много преди фактическото създаване на компанията и производството на първите и единствени български автожири. Още от дете мечтая един ден да полетя, а сбъдването на мечтата започва с покоряването на необятния свят на авиомоделизма. В продължение на 10 години в Правец организирахме най-мащабното събитие в тази сфера, което доведе до логичната идея за създаването на летателен апарат.

Всичко започна със смелата идея за изработването на малък, двуместен хеликоптер. През 2000-та година идеята се превърна във факт и ,въпреки че не достига до крайния пазар, прототипът беше първата стъпка към завладяването на авиационния свят. Осем години по-късно, на летище Габровница, близо до Монтана, първият български автожир направи своя първи успешен полет. Останалото е история...

- Не ви ли беше страх дали ще успеете?

- Страхът е нещо нормално, но когато имаш мечтата да полетиш, няма място за страх. И въпреки че реализацията в толкова нишова сфера далеч не е нещо елементарно, когато имаш ясен план и път пред себе си и екип, който да застане зад гърба ти и да те подкрепя, няма нищо невъзможно. Именно затова успяхме заедно да доведем производството на Kallithea и Lightning до там, че в момента нашите автожири летят на 4 континента и са носители на редица награди и международно признание.

- По колко автожира годишно произвеждате и в кои страни се продават?

- Производственият ни капацитет зависи от множество фактори, но към днешна дата произвеждаме по 1 машина месечно, като наши автожири летят над държави като Германия, Франция, Унгария, Чехия, Сърбия, САЩ, Южна Африка, Австралия, Нова Зеландия.

- Каква е цената на един автожир и колко километра може да измине?

- Цената на автожирите, които произвеждаме зависи също зависи от множество фактори, тъй като предлагаме множество опции при закупуването, като избор на ниво на оборудване, специфичен интериор и екстериор, навигация, интегриране на Garmin и други опции, които биха могли да се отразят на крайната цена. За разлика от своя основен "конкурент" хеликоптерът, автожира е далеч по-достъпен и като покупна цена и като цена на поддръжка, което го прави изключително подходящ в редица сфери.

Kallithea и Lightning разполагат с по 2 резервоара с вместимост от 33 литра всеки, тоест общо с 66 литра гориво, което в зависимост от стила на пилотиране би могло да осигури над 3 часа полет без прекъсване.

- Коя е следващата стъпка, към която се стремите?

- През настоящата 2023-та година, пред нас има 2 изключително сериозни проекта, които се стремим да реализираме - създаването на side-by-side автожир, тоест автожир, при който пилота и пасажера са един до друг, не един зад друг и на хеликоптер. И двата проекта в момента са в процес на реализация и ще се радваме на обявим новината, когато успешно ги завършим.

- Какво бихте посъветвали младите хора, които не вярват, че в България може да се успее?

- България е чудесна страна за реализация поради ключовата си географска позиция, изключително квалифицираните кадри и традициите в бизнеса, които в много страни не са така развити. Бих посъветвал младежите, които не вярват, че в България може да се успее, да преосмислят своята позиция и да дадат шанс на бизнеса в България да им демонстрира своите способности. Когато не поставяш граници пред себе си, няма никаква пречка да бъдеш успешен, независимо, в коя част на земното кълбо се намираш.


Автор: Сибила Кусева