Надпреварата на технологичните колоси да инвестират в изкуствен интелект създава "технологична безработица"
Секция: Анализи
12 Февруари 2023 14:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Надпреварата на технологичните колоси да инвестират в изкуствен интелект създава "технологична безработица"

/КРОСС/ Изкуственият интелект е новата дигитална граница и от "Майкрософт" (Microsoft) до "Гугъл" (Google), от "Амазон" (Amazon) до "Мета" (Meta), технологичните колоси инвестират милиарди в него. С това обаче рискът от така наречената "технологична безработица" нараства.

От пускането си на 30 ноември миналата година "ЧатДжиПиТи" (ChatGPT), най-известният в момента чатбот, който се базира на изкуствения интелект, се превърна в своеобразен феномен. Програмата е последният прототип, създаден от "ОупънЕйАй" (OpenAI), лаборатория за проучвания в Калифорния, която популяризира разработването на т. нар. приятелски ЕйАй (AI) и се основава на предишния изкуствен интелект на групата "ДжиПиТи-3" (GPT-3).

"ЧатДжиПиТи" е толкова "апетитен", че вече привлече погледа и финансирането на "Майкрософт" (Microsoft). Технологичният гигант обяви, че осъществява "многогодишна и многомилиардна инвестиция" от 10 милиарда долара в "ОупънЕйАй". Американската компания вече е инвестирала над 3 милиарда долара в "ОупънЕйАй". Новото споразумение е ясен сигнал за важността на изкуствения интелект за бъдещето на технологичния гигант в конкуренцията му с други големи колоси в сектора като "Гугъл" (Google), "Мета" (Meta) и "Епъл" (Apple).

Съществените инвестиции на големите технологични компании в изкуствения интелект излизат далеч извън рамките на сегашния интерес към "ЧатДжиПиТи" и са свидетелство, че макар и да не се предвижда в краткосрочен план пълна замяна на човешкия фактор, то машините ще са все по-интегрирани в живота и действията на хората. И този факт поражда не малко въпроси от етична гледна точка. 

Автоматизацията се е превърнала в приоритет във всички области: напредъкът преминава през механизацията и малцина се замислят каква ще е съдбата на служителите, които поне според статистическите данни, икономическите  и научни прогнози ще загубят работните си места. Роботиката скоро ще направи възможно създаването на поколение от толкова интелигентни машини, които ще могат да заменят не само тежкия труд , но и "белите якички". Така ще се постави началото на феномен, който вече бе прогнозиран от Джон Мейнард Кейнс - "технологична безработица" или загубата на работа, дължаща се на технологичния преход. Тази промяна се отнася единствено за въвеждането на технологии, които позволяват да се намали тежестта на труда на служителите и да се внедри автоматизация.

Кейнс изразява безпокойство си от краткосрочната "неспособност за адаптиране", която вероятно отразява и настоящия проблем с автоматизацията: неадекватността на институциите и на цялото общество да управлява, организира и следва темпа на техническа промяна, както и влиянието на нововъведенията върху служителите. Когато технологията елиминира  (както се е случвало в миналото) конкретен вид работа или цяла категория служители, то те трябва да се приспособят към промяната, подобрявайки компетенциите си и намирайки си ново работно място. Този процес може да отнеме време. За по-оптимистично настроените анализатори става дума за преходна фаза, в края на която цялото общество ще се възползва от внесените иновации, а икономиката ще намери ново равновесие.

Ако обаче е нужно повече време от едно десетилетие, за да се постигне това равновесие? Как това ще отрази на милиони работни места, които в най-скоро време ще бъдат съкратени? А ако впоследствие технологията отново се модифицира и служителите не могат да следват промените?

Трябва да се запитаме дали пропастта между технологичния напредък и приспособяването на служителите може да бъде преодоляна или това е необратим процес, който допълнително ще засили неравенството. 

Експертите не са на единно мнение и по въпроса дали хората наистина трябва да знаят как функционира изкуственият интелект. Интуитивно способността да се следва алгоритъма би трябвало да е по-силна от невъзможността това да се направи, пише "Економист". Проучване на учени от Харвардския университет, Масачузетския технологичен университет и Политехническия университет в Милано показва , че твърде многото обяснения могат да се превърнат в проблем.

Служители в американската мултинационална компания "Тейпистри" (Tapestry), която има портфолио от луксозни марки, са получили достъп до модел за прогнозиране, който им казва как да разпределят складовите наличности в магазините. Някои използват модел, чиято логика може да бъде интерпретирана, а други модел, който e по-скоро "черна кутия" (най-известният концептуален модел на потребителско поведение). Оказва се, че служителите са били по-склонни да игнорират модели, които могат да разберат, тъй като погрешно са били сигурни  в интуицията си. Те са били готови да приемат решенията на модела, който не могат да разберат заради доверието им в опита на хората, които са го създали.

Различните начини, по които хората реагират на други хора и на алгоритми са обект на все повече проучвания. В неотдавнашен доклад Гизем Ялчън от Тексаския университет в Остин и съавтори разглеждат как потребителите отговарят различно на решения - одобряване на някого за заем или членство в кънтри клуб - когато те са направени от машина или човек. Според тях хората реагират по същия начин, когато са отхвърлени. Те не са толкова положително настроени, когато са одобрени от алгоритъм, а не от друг човек. Причината за това? Хората се справят добре, когато обясняват неблагоприятни решения, независимо кой ги взима. По-трудно за тях е обаче да припишат успеха на кандидатурата си на собствения си чар и способности, когато те са оценени от машина. Хората искат да се чувствата специални, а не да са сведени до точка с данни.

Картината, която това проучване рисува, поражда смесени чувства. Тя е динамична, тъй като, както технологиите еволюират, така това се случва и с човешките нагласи. Едно нещо обаче е кристално ясно, отчита "Економист". Въздействието на "ЧатДжиПиТи" и други форми на изкуствен интелект ще зависи не само от това, което могат да направят, но и как ще накарат да се чувстват хората.

Източник:БТА