Ще доведе ли забраната за стари коли в София до разчистване на изоставените и непотребни МПС-та в центъра на столицата
Секция: Автомобили
28 Февруари 2023 18:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ще доведе ли забраната за стари коли в София до разчистване на изоставените и непотребни МПС-та в центъра на столицата

/КРОСС/ Замърсяването на въздуха в големите градски среди е проблем, който отдавна очаква своето разрешение. У нас, столицата често е сочена като един от градовете с най-мръсен въздух в цял свят, където фините прахови частици се замерват.

След дълго отлагане в края на миналата година, Столичния общински съвет одобри въвеждането на нискоемисионни зони в центъра на София за три месеца през зимния сезон. Така се ограничава достъпа до центъра на столицата на най-замърсяващите коли от първия и втори клас. В първа категория попадат автомобили на дизел над 20 години и на бензин над 30 години.

Забраната ще важи от 1 декември до края на февруари всяка година, в широкия център на София, обособен като малък ринг, където се забранява влизането на най-замърсяващите автомобили.

Кого засяга забраната за влизане на стари коли в центъра през зимния период?

Забраната не засяга  живеещите в зоните, както и хората с увреждания, които имат издадени стикери за преференциално паркиране, които по данни на общината са над 15 хиляди.

 За нарушители ще следят камерите в града. Санкциите ще се налагат съгласно Закона за чистотата на атмосферния въздух на собственика на автомобила или на лицето, на което е предоставен за ползване.

Къде важи забраната?

С решението центърът на София се разделя на две зони, в които ограниченията за влизане ще са в сила за зимния сезон:

Зона "Малък ринг" – между булевардите: „Васил Левски“,  „Сливница“ и улица „Опълченска“. От 1-ви декември 2023-а година ще влязат в сила ограниченията за най-замърсяващите автомобили от първа екологична група. Година по-късно същите ограничения ще важат и за колите от втора екологична група.

Зона „Голям ринг“ – оградена от булевардите „Сливница“, „Данаил Николаев“, „Ситняково“, „П. Яворов“, ул. „Атанас Дуков“, бул. „Х. Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И. Е. Гешов“ и бул. „Константин Величков“, се предвижда да има от 1-ви декември 2025-а година, когато ще бъде забранено влизането на най-замърсяващите автомобили от първа екологична група, а от декември 2027-а година – и за тези от втора екологична група.

Какъв е световният опит?

 

В повече от 300 града в Европа се прилагат нискоемисионни зони, те са доказали своята ефективност и принос към подобряване на чистотата на атмосферния въздух. В Столичната община се прилага програма от 82 мерки за подобряване на въздуха, като нискоемисионните зони са една от тях.

 Какво може да очаквате от Екометал инженеринг в тази връзка?

Компанията изкупува стари коли за скрап повече от 20 години и има богат опит при изчистването на модерната градска среда от изоставени, ненужни, излезли от употреба и всякакви други МПС-та.

От компанията осигуряват безплатен транспорт за колите, както и взимане от адрес на клиента. Имат готовност да извозят коли още в същия ден, в който бъде заявено през сайта ли или в кол-центъра. За всеки закупен автомобил издават документ за бракуване – удостоверение за дерегистрация, важащо пред КАТ.

Можете да да предадете старата си и ненужна кола за скрап  включително събота и неделя, тъй като Екометал инженеринг работят без почивен ден. Заплащането става в брой при предаване, като за всеки автомобил се издава пълна документация, за да бъде отписан след това.