Първо по рода си изследване за икономическия принос на медиите се представи в УНСС
Секция: БЪЛГАРИЯ
28 Февруари 2023 15:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Първо по рода си изследване за икономическия принос на медиите се представи в УНСС

/КРОСС/ Център за медийни изследвания и аудиовизуална политика и Катедра „Медии и обществени комуникации" представиха първото по рода си изследване за икономическия принос на медиите. Това е второто събитие, с което Катедра „Медии и обществени комуникации" отбелязва своята 15-годишнина от създаване на катедрата, обясни доц. д-р Стела Ангова, ръководител на катедрата.

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров откри събитието като отбеляза, че обикновено дейността на културните институции се свързва само с разходната част, докато това изследване показва приходите от дейността на медиите, според които този сектор завзема достойно място в българската икономика.

„Диалог за икономическия принос на културните и творчески индустрии трябва да има, те трябва да бъдат припознати, защото са изключително мощен инструмент за цялото икономическо развитие на страната ни, затова съм много щастлива, че съм тук и съм част от този форум", каза Марина Василева, заместник-министъра на културата, която присъства на събитието.

„Това е картографиране на всички дейности в рамките на един значим сектор за българската икономика", посочи при представяне на изследването доц. Биляна Томова от Центъра за медийни изследвания и аудиовизуална политика, УНСС.

Д-р Диана Андреева-Попйорданова, директор на Обсерваторията по икономика на културата и зам. директор на Центъра за медийни изследвания и аудиовизуална политика, УНСС, представи изследването като обясни, че данните са агрегирани, за да не се нарушава конфиденциалността. „Все пак това е едно изсветляване на бизнеса, свързан с медиите, което досега не е правено" - каза тя.

Изследването обхваща 14 годишен период /от 2008-2021 г./ и е осъществено от Обсерваторията по икономика на културата и Столична община. Ползвани са статистически данни на НСИ за икономическия принос на културните и творчески индустрии, изкуствата, културното наследство и културния туризъм и е използвана методологията на ЕВРОСТАТ, чрез системата от кодове на NACЕ и COICOP. Данните са съпоставими в сравнителен анализ със страните - членки на ЕС.

В изследването са анализирани основните показатели за икономическата значимост на медиите - добавена стойност по факторни разходи, заети, наети, оборот, брой предприятия, преки чуждестранни инвестиции и средно брутно възнаграждение, както и производителност на труда на заетите в медиите - на национално ниво и отделно за София-град.

Културните и творчески индустрии реализират икономически принос в икономиката на национално ниво от 6.40%, 112 821 заети и над 24 000 микро, малки и средни организации.

Данните от изследването очертават София като национален център на културните и творчески индустрии (КТИ) за периода 2008-2021 г. и град на творческата икономика.

Добавена стойност
Изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм създават 4,09% (2008) - 6.40 % (2021) от добавената стойност (по факторни разходи) в икономиката на България. В София се създава над 78.3% (2021 г.) от добавената стойност на сектора. Медиите, като част от културните и творческите индустрии, имат около една четвърт от добавената стойност. В сектора на радио, телевизия и нови медии регистрираме добавена стойност от над 1 милиард лева, като над 770 млн. лв. е в София. Заетостта в сектора достига над 17 000 заети на национално ниво и 11 490 заети в Столична община. За периода 2008-2021- изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм са 8-ми сектор по икономически принос/добавена стойност по факторни разходи/ в българската икономика. Близо два пъти по-висок дял на творческата икономика, в сравнение с данните на национално ниво в Столична община - 11.6% или 4-то място по добавена стойност в икономиката на София.

Преки чуждестранни инвестиции
Един от най-важните показатели за измерване на ефективността и ефикасността в областта на културния и творчески сектор е привличане на чуждестранни инвестиции. Динамиката на числата за периода 2008-2021 г. показва повече от два пъти нарастване на преките чуждестранни инвестиции за изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм - от малко над 415 млн. евро през 2008 г., до над 616 млн. евро през 2021 г. През 2021 г. на радио-телевизионния пазар има инвестиции от над 200 милиона евро. Трудно обаче ще достигнем до отговора на въпроса за действителните собственици и какъв обем от капитал преминава.

Брой на организациите
Организациите и високата динамика на техният брой в България е свързан с потенциала на творческата икономика, чиято основа са културните индустрии и голямата заетост, която генерират. Броят на организациите в изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм през 2008 г. е 15 537, достига до 24 296 през 2021 г. Над 50% от организациите са концентрирани в София. Тази характеристика е свързана с огромния брой организации в сектора в София - 7 114 през 2008 г. , достигайки най-висок брой през 2021 г - 12 618. Организациите в творческата икономика са над 10 % (2021г.) от всички организации в София - или това значи, че всяка десета организация в столицата е организация на творческата икономика. В областта на медиите броя на организациите достига над 4 200 - общо за радио, телевизия, нови медии, печатни медии и информационни агенции.
Високата добавена стойност и растежът на заетостта е непрекъсната тенденция и тази положителна динамика се превръща в най-силната отличителна характеристика на творческата икономика и на културните и творчески индустрии - това са секторите създатели на работни места и устойчива заетост.

Изследването показва, че културните и творчески индустрии създават сериозен икономически резултат. През последното десетилетие те си извоюват признание за специфично икономическо поле с голяма динамика, със социални измерения, създаващи партньорски мрежи между обществения сектор и частния бизнес. Културните и творчески индустрии са катализатор за развитие на нови технологии и иновации в културния и индустриален сектор, неделима част са от образованието и модерните регионални и градски политики. Съвместното изследване на Обсерватория по икономика на културата и Столична община на икономическия принос на изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм, за периода 2008-2021 г. е основа за създаването на ефективна и ефикасна културна политика на национално и общинско ниво.