Първият в България хакатон на правна тематика за ученици се проведе в УНСС
Секция: БЪЛГАРИЯ
20 Март 2023 12:08
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Първият в България хакатон на правна тематика за ученици се проведе в УНСС

/КРОСС/ На 18 и 19 март, 2023 г., се проведе първият хакатон на правна тематика в България "Gamify съдебната система" по идея на Българският институт за правни инициативи (БИПИ) в партньорство с Посолството на Кралство Нидерландия и Юридическия факултет на УНСС, които бяха домакини на състезанието.

На откриването присъстваха доц. д-р Захари Торманов декан на Юридическия факултет, проф. д-р Цветана Стоянова, заместник-ректор по институционално и бизнес сътрудничество и студентски политики и Биляна Гяурова-Вегертседер, директор на БИПИ (на снимката от ляво на дясно).

В рамките на един уикенд, ученици от средни училища в София трябваше да създадат концепция за игра, свързана със съдебната система. Видът на играта, компютърна, настолна или друг вид, беше оставена изцяло на тяхното въображение.

Състезанието откри Биляна Гяурова-Вегертседер, директора на БИПИ, която представи дейността на института. „От 5-6 години нашата организация започна усилено да се занимава с гражданското образование, защото открихме, че това е изключително важно за едно общество, да насърчаваме младите хора в дискусии за върховенството на закона и функционирането на българската съдебна система. Направихме редица образователни филми за учениците от различни класове. Това е първият хакатон на правна тематика под надслов "Gamify съдебната система", имащ за цел да създаде модел на игра, която да е свързана със съдебната система", уточни г-жа Гяурова.

Проф. д-р Цветана Стоянова приветства участниците с думите: „Нашият университет с удоволствие подкрепи инициативата на БИПИ да организираме първият хакатон на правна тематика в България за ученици. Надявам се, че играта, която ще разработите днес ще помогне на вашите връстници да разбират по-лесно принципа на действие на правната система. Сигурна съм, че с голяма част от вас ще се видим през септември, защото УНСС и Юридическият факултет могат да ви дадат много. Вярвайте във възможностите си, преследвайте мечтите си, знайте, че те се сбъдват, когато полагате усилия".

„Имате една не лека задача в тази игра да съчетаете правото, което има хилядолетни традиции със съвременните технологии, които са някъде от 70-те години и да кажете най-важното за съдебната система. Водещото призвание на правото в едно общество е да решава конфликтите в него с нужната справедливост, етика и морал", се обърна към учениците и деканът на Юридическият факултет доц. д-р Захари Торманов.

Участниците в хакатона бяха ученици от НГПИ "Св. Лука", 132. СУ „Ваня Войнова", ЧСУ „Професор Николай Райнов", 128. СУ "Алберт Айнщайн" и Втора АЕГ "Томас Джеферсън", които организаторите разпределиха в 6 отбора.

През втория ден на хакатона всеки отбор представи концепцията си в рамките на 10 минути. Журито в състав - доц. д-р Захари Торманов (декан на ЮФ на УНСС), директора на БИПИ, Биляна Гяурова-Вегертседер, д-р Женя Лазарова, психолог и невро-учен, създател на образователни игри и съдия Владимир Вълков, беше възхитено от представянето на шестте отбора.

Класирането има следния вид:
• Първото място зае отборъта на Константин Симеонов (Втора АЕГ "Томас Джеферсън"), Паола Стефанова (Втора АЕГ "Томас Джеферсън") и Елизавета Шевченко (НГПИ "Свети Лука"). Те разработиха идеята за единствената настолна игра на състезанието - "Ябълката на раздора";
• Второ място зае отборът на Лилиа Беляшка, Елица Тодорова и Станимира Димитрова (Втора АЕГ "Томас Джеферсън") - "Judge IT"
• Трето място зае отборът на Матвей Охрименко, Наталия Мераджова и Ема Сергиева (128. СУ "Алберт Айнщайн") - "Guilty or not guilty"
Наградите бяха връчени от посланика на Кралство Нидерландия в България Н.Пр. Симон ван дер Бург.

В заключение директорът на БИПИ Биляна Гяурова-Вегертседер отбеляза: „Въпреки че темата е непопулярна и на пръв поглед прекалено сложна да се синтезира в игра, участниците надминаха очакванията ни по отношения на креативност и дълбочина на вникване в темата. Безкрайно сме горди с всички участници и се надяваме да продължават да развиват иноваторския си нюх. Благодарим на УНСС, че прегърнаха това предизвикателство и предоставиха своята база и ресурси на учениците".