ЕС и Германия постигнаха споразумение по плана за изкопаеми горива
Секция: СВЯТ
25 Март 2023 18:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ЕС и Германия постигнаха споразумение по плана за изкопаеми горива

/КРОСС/ ЕС и Германия са постигнали споразумение след спорове относно планираното до 2035 г. постепенно спиране на продажбата на автомобили, използващи изкопаеми горива, с цел борба с изменението на климата, предаде АФП.

Важната сделка за забрана на продажбата на нови автомобили с изкопаеми горива от 2035 г. е от ключово значение за амбициозния план на блока да се превърне в "климатично неутрална" икономика до 2050 г. с нулеви нетни емисии на парникови газове.

Но с безпрецедентен ход по-рано този месец водещият производител на автомобили Германия блокира споразумението в последния момент, след като то вече беше одобрено в рамките на традиционния законодателен процес на ЕС.

Берлин поиска от Брюксел да предостави гаранции, че законът ще позволи продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, работещи със синтетични горива - акцентът в обявения в събота пробив.

"Намерихме споразумение с Германия за бъдещото използване на синтетични горива в автомобилите", заяви в Туитър еврокомисарят по околната среда Франс Тимерманс.

"Сега ще работим за възможно най-бързото приемане на регламента относно стандартите за CO2 за автомобили."

Германският министър на транспорта Фолкер Висинг заяви, че автомобилите с двигатели с вътрешно горене могат да продължат да бъдат регистрирани и след 2035 г., ако използват само горива, които са неутрални по отношение на емисиите си на CO2.

Продължилите седмици преговори между Европейската комисия и Германия за излизане от задънената улица бяха съсредоточени върху желанието на Берлин за по-силен ангажимент по отношение на синтетичните горива от представения в първоначалния текст.

Синтетичните горива, за които Германия искаше изключение, все още са в процес на разработване и се произвеждат с помощта на нисковъглеродна електроенергия. Технологията не е доказана, но германските производители се надяват, че тя ще доведе до по-широко използване на двигателите с вътрешно горене.

Неправителствени организации, работещи в областта на околната среда, оспорват значението на синтетичните горива за прехода на автомобилния сектор към чисти енергийни източници, като твърдят, че те са твърде скъпи, замърсяващи и енергоемки.

Някои експерти от бранша изразиха съмнение дали автомобилите, задвижвани със синтетични горива, могат да се конкурират на пазара с електрическите автомобили, които се очаква да поевтинеят с течение на времето.

Шефът на Audi Маркус Дюсман заяви пред "Шпигел", че синтетичните горива "няма да играят важна роля в средносрочното бъдеще на леките автомобили", дори и да се окажат полезни в прехода към зелена икономика.

Някои наблюдатели видяха вътрешнополитически сметки зад първоначалния ход на Германия да блокира сделката, която раздразни някои от партньорите на Берлин в ЕС.

Социалдемократите на германския канцлер Олаф Шолц формираха коалиционно правителство със Зелените и либералната партия ФДП, която инициира този ход.

ФДП, която загуби пет поредни регионални избори, изпитва затруднения в националните проучвания и се надяваше да получи подкрепата на избиратели, враждебно настроени към забраната на двигателите с вътрешно горене.

Шолц действа, за да запази единството на коалицията, като се присъедини към позицията на ФДП срещу Зелените.

Към Германия се присъединиха и други големи производители на автомобили - Италия, Полша и Унгария, които се включиха в малък алианс срещу забраната на двигателите с вътрешно горене.

ЕС има за цел да намали до нула емисиите на CO2 от новите превозни средства, като планираният план за двигателите с вътрешно горене на практика налага електромобилите от средата на следващото десетилетие.

Индустрията очакваше новите правила на ЕС, като през последните години масово инвестира в електрически превозни средства.

 Източник:БГНЕС