140 години АПИ - минало и съвремие
Секция: БЪЛГАРИЯ
03 Април 2023 14:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
140 години АПИ - минало и съвремие

/КРОСС/Днес се навършват 140 години АПИ. Историята показва, че развитието на пътищата е резултат от икономическото и културното развитие на всеки народ.

Освобождението на България през 1878 г. се дава началото на пътната администрация на съвременната ни държава.

С указ № 267 от 3 април 1883 година на княз княз Александър I Батенберг се полага началото на пътната администрация на България.

С указа се утвърждават законите за направата, поправката и поддръжката на държавните пътища и на окръжните пътища, както и Правилникът за службата на кантонерите.

С първите държавни документи за проектиране, строителство и поддържане на пътищата в Княжество България за първи път се регламентира пътното дело у нас. Двата закона са изработени от княз Михаил Хилков, който е бил управляващ Министерството на общите сгради, земеделието и търговията (МОСЗТ) в кабинета на ген. Леонид Соболев. Към това министерство са били и пътищата на държавата. По-късно МОСЗТ се управлява лично от министър-председателите Драган Цанков, Петко Каравелов и др.

През 1887-1888 г. Е изготвен законопроект за пътищата на България, а на 19.11.1893 г. IV-то Велико народно събрание учредява Министерство на обществените сгради, пътищата и съобщенията, което обединява пътища, архитектура, железници. Негов министър става Димитър Петков.

През 1887 г. пътната мрежа, която преди Освобождението е била 2100 км, достига 3367 км, с 5176 моста и водостока, от които 2026 дървени, 2973 каменни и 177 железни. През 1912 г. пътната инфраструктура достига 8876 км, с 15 450 моста и водостока и 492 кантона.

Правителството на Стефан Стамболов е построило най-много пътища у нас. В края на 19-ти век българската власт предприема мащабна политика на градежи, включително и знакови институции и сгради и пътища. Според историческа справка по времето на Стамболов (1887-1894 г.) или 2464 дни, в следосвобожденска България са били построени 5343 км.

По време на управлението на трите кабинета на Бойко Борисов, той многократно обявяваше за свой приоритет строителството на инфраструктура и магистрали. Реално властта е била в неговите ръце 3605 дни, са построени само 418 км пътища, от тях 388 км магистрали. Това е и времето на активно финансиране на инфраструктурите ни проекти от страна на Европа, а трябва да бъде отчетена и много по-съвременната техника и напреднали технологии, с които пътните строители разполагат повече от век по-късно.

Интересно сравнение можем да направим и със строителството по време на кабинета на Иван Костов. Той е бил на власт доста по-кратко време - 1525 дни, но е постигнал почти същите резултати като Борисов - 391 км пътища, от тях 10 км магистрали.

По-слаби са резултатите на правителството на Симеон Сакскобургготски с 214 км пътища. Последен е кабинетът "Станишев" с едва 157 км.

На 19 май 1971 г. с Разпореждане №239 на Министерския съвет се утвърждава изграждането на автомагистралния пръстен на страната в направленията: София - Пловдив, Сливен - Бургас - Варна и София - Плевен - Бяла - Попово - Нови пазар - Девня - Варна.

Днес републиканската пътна мрежа е близо 20 хиляди километра. От тях над 825,4 км са автомагистрали, 2879,4 км - първокласни пътища, 4019 км - втори клас, 11 836,1 км - трети клас, а около 382 км са връзките при кръстовища и пътни възли.