705 млн. лв. е приносът на Лидл България към икономиките на 6-те най-големи града в страната за 2022 г.
Секция: ИКОНОМИКА
05 Октомври 2023 14:14
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
705 млн. лв. е приносът на Лидл България към икономиките на 6-те най-големи града в страната за 2022 г.

/КРОСС/ Ефектът от търговската дейност на Лидл България в 6-те най-големи български общини през 2022 г. достига 705 млн. лева. Това показва анализ, изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Проучването обхваща общините София, Пловдив, Стара Загора, Русе, Варна и Бургас.

Съвкупният принос към икономиките на тези 6 общини, който възлиза на 705 млн. лв. за 2022 г., се формира чрез преките и непреките ефекти от дейността на компанията. Според методологията на ИПИ преките ефекти се постигат както чрез плащанията към производители и доставчици на стоки от областта, така и чрез инвестициите, разходите за персонал и тези за външни услуги по текущата издръжка на мрежата от търговски обекти. Всички тези разходи на Lidl увеличават търсенето на стоки, суровини, материали, услуги и труд в региона по веригата на стойността, като по този начин формират непреките ефекти от дейността на компанията.

„След като няколко поредни години заедно с ИПИ показваме икономическия принос от дейността на Lidl към икономиката на страната, сега фокусирахме анализа върху отделните региони. Така можем да покажем как с всеки нов магазин, Lidl допринася за развитието на местните икономики. Този ефект става още по-значим, когато добавим приноса ни към пазара на труда и мрежата от местни доставчици, с които работим в цялата страна. Във всеки нов град, в който стъпваме, потребителите получават достъп до проверени и качествени продукти на добра цена, нашите служители работят и се развиват професионално в компания - топ работодател, а социалните ни инициативи и проекти променят средата към по-добро", каза Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.

През 2022 г. магазините на Lidl в 6-те общини, включени в анализа, достигат 61, общите инвестиции в тях до момента - 610 млн. лв., а служителите - 1800 души. Изследването на ИПИ за ефекта на дейността на Лидл България в тези региони показва, че компанията има огромна роля на местно ниво.

Принос чрез инвестиции

Откриването на всеки нов обект е свързано с редица капиталови разходи. Основните от тях предполагат закупуването или наемането на земи, сгради, машини и съоръжения, инвестиционни имоти и други. Отделно, поддържането на всеки съществуващ обект е обвързано с непрекъснати инвестиции. Само за последните две години инвестициите в 6-те града надхвърлят 74 млн. лева, като средната инвестиция в един обект е между 7 и 15 млн. лв.

Принос като работодател

Служителите на компанията в 6-те най-големи града в страната за миналата година надхвърлят 1800 души. Броят на заетите в компанията значително нараства през 2022 г. в сравнение с 2021 г. на фона на намаление на броя на заетите както общо в националната икономика, така и в сектора на търговията. Това означава, че Lidl продължава да се създава допълнителни работни места при свиваща се заетост на регионалния пазар на труда и особено - в търговията.

Средната работна заплата на служителите в Lidl е чувствително по-висока от средните за страната, както и спрямо съответните общини - от 7% в София до 68% по-висока от средната заплата в Бургас.

Принос през закупуване на местни стоки и услуги

Освен преките разходи за труд на служителите и директните инвестиции, Лидл България извършва разходи за други редовни услуги, свързани с работата на магазините си - охрана, поддръжка, ремонти, почистване, маркетинг и реклама, транспорт и логистика, юридически и консултантски услуги и други. Изчисленията на ИПИ показват, че средно за един обект годишно тези разходи са около 150 хил. лева.

Въздействието на Lidl обхваща и широката мрежа от местни доставчици и производители на продукти, които извършват дейността си в разглежданите области. Само за 2022 г. близо 140 компании от 6-те области са реализирали свои стоки за над 370 млн. лв. както в обектите на веригата в страната, така и в европейската мрежа на Lidl.

Принос като данъкоплатец

Извън преките разходи, които компанията прави за местни стоки и услуги, разходите за труд и инвестициите, Лидл България допринася със значителен ресурс в националния и местните бюджети чрез платените данъци, осигуровки и такси - близо 2,7 млн. лв. за 2022 г. към местните бюджети на 6-те общини.