Как да разберете дали акумулаторът ви ще изкара зимата
Секция: Автомобили
29 Октомври 2023 15:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как да разберете дали акумулаторът ви ще изкара зимата

/КРОСС/ Има два основни фактора за вземане на решение за евентуална смяна на акумулатора преди началото на зимния сезон, когато той е най-сериозно натоварен. То са неговата възраст и действително му състояние. Прието е, че средният експлоатационен живот на акумулаторите трябва да бъде най-малко 24 месеца с пробег не повече от 90 000 км или 3000 работни часа.

За батерии с намален разход на вода - минимум 48 месеца, но не повече от 100 000 км. Оказва се, че ако акумулаторът ви е на повече от 4 години, не трябва да му се доверявате. Факт е, че има много примери, когато батерията е изкарвала дори два пъти по-дълго. Това обаче обикновено се случва при автомобили, които са карани малко и рядко. Има специални акумулатори - EFB и AGM, които издържат два пъти по-дълго от конвенционалните при подобни условия на работа, но и цените им са почти двойно по-високи.

Най-простият индикатор за „здравето" на акумулатора е увереното стартиране на двигателя. Ако светлините на арматурното табло не угасват и стартерът върти лесно коляновия вал, батерията е наред. От време на време си струва да измервате напрежението на клемите на акумулатора, като това става лесно с подходящия уред. Когато двигателят работи, той трябва да показва 14,0-14,4 V. Това означава, че генераторът и окабеляването работят правилно и батерията се зарежда нормално.

След изключване на двигателя напрежението на клемите трябва да се измерва не по-рано от няколко часа. Ако е под 12,3 V, акумулаторът трябва да се презареди и измерването да се повтори след двучасова пауза. Ако тестерът показва по-малко от 12,6 V, тогава батерията не поддържа заряд и трябва да закупите нова. Причините за спешна смяна на акумулатора са деформация на корпуса или пукнатини. Ако батерията се държи безупречно, можете да разчитате, че ще оцелее още една зима. И най-вероятно ще продължи до следващата есен. В такива случаи не си струва да купувате резервна, тъй като, ако тя се съхранява дълго време без да работи, тя губи работните си качества.

Ако акумулаторът вече е започнал да дава повод за безпокойство през есента, не трябва да отлагате покупката до декември. Основната причина е покачването на цените. Според изследване на независимата компания за анализи Alto Consulting Group (ACG) средните цени на батериите са се увеличили с 31,9% през 2022 г.

Тази година явно тенденцията ще се запази и затова до зимата цените ще скочат още. Освен това ще бъде виновна не толкова икономическата ситуация, а по-скоро баналното сезонно търсене. С настъпването на студеното време ще се появят масови повреди на акумулатори и собствениците на автомобили ще се втурнат да вземат нови.