Отново среща с героите и техните сценични трансформации в „Ариадна на Наксос“
Секция: КУЛТУРА
09 Ноември 2023 19:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Отново среща с героите и техните сценични трансформации в „Ариадна на Наксос“ Постановката ще бъде представена на сцената на Софийската опера и балет

/КРОСС/ На 18 НОЕМВРИ май в Софийската опера ще бъде представена постановката на Вера Немирова „Ариадна на Наксос" от Рихард Щраус. Тя е част от историята, която пише Пламен Карталов, свързана с разширяването на репертоара. След най-популярните италиански и френски заглавия, той предложи нови предизвикателства на софийската публика. Освен седемте Вагнерови заглавия, операта вече има в програмата си и две от най-атрактивните творби на Рихард Щраус - „Електра" и „Ариадна на Наксос", които последваха „Саломе", играна в началото на новия век.

Режисьор на „Електра" е Пламен Карталов, а „Ариадна на Наксос" беше поверена на Вера Немирова. Връзката й с националната опера е още от 2008 г. с „Момичето от Златния Запад" на Пучини. Следва „Любовен еликсир" на Доницети през 2012, „Котката" от Матезич след шест години и през 2022 г. „Ариадна на Наксос".

Евън-Алексис-Крист ще бъде на пулта, сценографията е на Йенс Килиан, а костюмографията на Павлина Ойстерхус. Вокално-интерпретационната подготовка осъществи камерзенгерин Анна Томова-Синтова.

На 18 НОЕМВРИ май Ариадна ще бъде Радостина Николаева, Цербинета Станислава Момекова, Композиторът Мариана Цветкова, Бакхус Костадин Андреев, Учителят по музика Веселин Михайлов, Арлекин Атанас Младенов.

Ежедневната артистична атмосфера, облекло и отношения от първата част се преобразяват в елегантно-изящен спектакъл, който разкрива различната страна от живота на творците. Едно представление, което предлага синтез между виртуозно пеене, говор и танцувална пластика, брилянтно показани на сцената.

Вера Немирова

„Това е гениална творба на творческия тандем Рихард Щраус Хуго фон Хофманстал. Тя е за втория шанс в живота, в който Ариадна, чакайки бога на смъртта, среща Бакхус - бога на живота, виното, на театъра и на любовта. Влюбвайки се в Бакхус, тя се превъплъщава в нещо по-съвършено".

Търсейки метаморфозата, Вера Немирова задава точната мярка и ясна характеристика на всеки образ, за да бъдат разграничени отделните послания, които залагат авторите. Индивидуалността на всеки певец я води, за да изработи за него специално поведение, което да го отведе към замислената сценична концепция. Това, както и много добрата вокална работа, превръщат постановката в шедьовър.

За идващия от Германия Евън-Алексис Крист няма тайни в немския репертоар. Абсолютният баланс на сцената и оркестъра беше осъществен като забележително разгърната музикална палитра.

Евън Алексис Крист

„Това е една от най-забележителните опери на всички времена. Тя представя оперния театър зад кулисите. Виждаме примадоната, сопраното, която е ядосана, защото не получава вниманието, което желае. Композиторът изпада в ужас, защото творбата му не се представя по начина, по който той си представя. Тенорът иска да има повече високи тонове. Шегаджиите, арлекините, искат постоянно да е смешно, да има секс. Цербинета не разбира как някой може да обича само един човек.

Това е един от най-големите гении, композиторът Рихард Щраус, който създава всички тези невероятни образи с лекота. Много забавно, лековато е - Щраус смята себе си за композитор на оперети, иска да бъде добър в този жанр. И така, отначало имаме една оперета, много приятна за публиката, а накрая - всеки път когато стигна до него очите ми са насълзени. Когато откриват тази истинска любов във финала - мисля, че това е много близко на сърцето на Рихард Щраус - музиката е невероятна, затрогваща, каквато се среща само в няколко опери, може би в "Бохеми". От една страна много забавна, а от друга - много вълнуваща, дълбока опера за любовта".