Създателят на PISA: В България родителите често гледат на училището като на клиент
Секция: Интервюта
10 Декември 2023 16:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Създателят на PISA: В България родителите често гледат на училището като на клиент

/КРОСС/ Тази седмица стана ясно, че деветокласниците в България са на последно място в ЕС по математика, а по четене - на предпоследно. Това сочат новите резултати от международния тест PISA.

Андреас Шлайхер - създателят на програмата PISA, казва, че трябва да сме готови да практикуваме професии, които преди не са съществували, да използваме технологии, които не са били изобретени и да можем да решаваме социални проблеми, които все още не можем да си представим. „Затова ученето, което продължава през целия ни живот, е наистина важно."

„PISA предоставя една платформа, чрез която можем да видим колко добре подготвени са 15-годишните за бъдещето, до каква степен могат да мислят като математици, колко са добри в решаването на задачи по природни науки, колко са грамотни. PISA е едно огледало на това как образованието е послужило на младите хора", обяснява Шлайхер.

По думите му PISA насърчава важни промени в образователната система и създава представа за това какво е възможно. „PISA винаги ни посочва важните проблеми в националното образование, но също така ни показва как можем да достигнем най-напредналите образователни системи. Показва ни че, бедността не трябва да бъде определяща, че всяко дете може да постигне добър резултат, ако условията са правилни и това подкрепя образованието и допринася за неговия напредък. Не можем да подобрим това, което не виждаме. PISA се опитва да покаже целите на ученето."

Според него България си е поставила правилните цели. „Реформата в учебния план е много напреднала и допринася за тях, предизвиква прилагането им на практика в класните стаи. Това наистина означава, че трябва да се инвестира не само в добре подготвени учители, но и в постоянното инструктиране на тези учители. Наистина е важно учителите да не измислят урока сами в класната стая, а да работят в професионална среда и да си сътрудничат с останалите. Другата част се състои в това родителите да са по ангажирани и да подкрепят децата си. Виждаме, че в България родителите често гледат на училището като на клиент. Третият аспект се състои в това България да стане по-добра, за да привлича най-талантливите учители към класните стаи, които представляват най-голямо предизвикателство. Има много големи разлики в крайните резултати на тези, които са в неравностойно положение, и останалите. Нужни са ресурси, които да изравнят тези резултати. Ако идваш от заможно семейство, винаги ще имаш отворени врати пред себе си - това няма да е проблем. Но ако семейството ти е в неравностойно положение, често ще имаш само една възможност в живота да си намериш добър учител и добро училище. България може да се справя по-добре в подсигуряването на еднакви ресурси. Дори само тези три неща могат да допринесат за едно значително подобрение в образователната система", обяснява Шлайхер.

Въпреки общите резултати от изследването, има и ученици с добър резултат". Интересно е, че някои от българчетата, макар и идващи от по-бедни семейства, имат дори по-добри резултати от своите връстници с по-големи финансови възможности. За тези резултати според мен допринасят и учителите, които умеят правилно да разчитат новите препоръки в образователната система и най-вече умеят правилно да разпределят учебния материал спрямо броя часовe. Според мен проблемът в българското образование е по-скоро свързан с това, че учениците все още се учат да повтарят информацията едно към едно, но светът вече не се нуждае от хора, които просто знаят нещо, а хора, които могат да правят нещо с усвоените знания. Да учиш отговорите някак си не е полезно във времето на ChatGPT, от най-ранна възраст трябва да се научиш да задаваш правилните въпроси, за да подобриш знанията си."

Българските ученици разполагат с много знания, но не знаят как да ги прилагат правилно в ежедневието си, как да правят причинно-следствени връзки, посочи Шлайхер. „Затова трябва да бъдат дадени повече отговорности на учениците, те трябва да създават проекти, да участват в разпределянето на темите, да решават с помощта на учителите си къде и как да фокусират енергията си. Просто да седиш на чина в класната стая и да слушаш не е начинът да си успешен в ХІХ век. Образователната ни система има нужда от лидери, които създават отбори, в които работят заедно със своите колеги, за да създадат нови образователни практики. Затова отборната работа е важна, тя предразполага традицията да се превърне в иновация."

бТВ, „Тази неделя"