/КРОСС/ Тази седмица стана ясно, че деветокласниците в България са на последно място в ЕС по математика, а по четене - на предпоследно. Това сочат новите резултати от международния тест PISA.
Андреас Шлайхер - създателят на програмата PISA, казва, че трябва да сме готови да практикуваме професии, които преди не са съществували, да използваме технологии, които не са били изобретени и да можем да решаваме социални проблеми, които все още не можем да си представим. „Затова ученето, което продължава през целия ни живот, е наистина важно."
„PISA предоставя една платформа, чрез която можем да видим колко добре подготвени са 15-годишните за бъдещето, до каква степен могат да мислят като математици, колко са добри в решаването на задачи по природни науки, колко са грамотни. PISA е едно огледало на това как образованието е послужило на младите хора", обяснява Шлайхер.
По думите му PISA насърчава важни промени в образователната система и създава представа за това какво е възможно. „PISA винаги ни посочва важните проблеми в националното образование, но също така ни показва как можем да достигнем най-напредналите образователни системи. Показва ни че, бедността не трябва да бъде определяща, че всяко дете може да постигне добър резултат, ако условията са правилни и това подкрепя образованието и допринася за неговия напредък. Не можем да подобрим това, което не виждаме. PISA се опитва да покаже целите на ученето."
Според него България си е поставила правилните цели. „Реформата в учебния план е много напреднала и допринася за тях, предизвиква прилагането им на практика в класните стаи. Това наистина означава, че трябва да се инвестира не само в добре подготвени учители, но и в постоянното инструктиране на тези учители. Наистина е важно учителите да не измислят урока сами в класната стая, а да работят в професионална среда и да си сътрудничат с останалите. Другата част се състои в това родителите да са по ангажирани и да подкрепят децата си. Виждаме, че в България родителите често гледат на училището като на клиент. Третият аспект се състои в това България да стане по-добра, за да привлича най-талантливите учители към класните стаи, които представляват най-голямо предизвикателство. Има много големи разлики в крайните резултати на тези, които са в неравностойно положение, и останалите. Нужни са ресурси, които да изравнят тези резултати. Ако идваш от заможно семейство, винаги ще имаш отворени врати пред себе си - това няма да е проблем. Но ако семейството ти е в неравностойно положение, често ще имаш само една възможност в живота да си намериш добър учител и добро училище. България може да се справя по-добре в подсигуряването на еднакви ресурси. Дори само тези три неща могат да допринесат за едно значително подобрение в образователната система", обяснява Шлайхер.
Въпреки общите резултати от изследването, има и ученици с добър резултат". Интересно е, че някои от българчетата, макар и идващи от по-бедни семейства, имат дори по-добри резултати от своите връстници с по-големи финансови възможности. За тези резултати според мен допринасят и учителите, които умеят правилно да разчитат новите препоръки в образователната система и най-вече умеят правилно да разпределят учебния материал спрямо броя часовe. Според мен проблемът в българското образование е по-скоро свързан с това, че учениците все още се учат да повтарят информацията едно към едно, но светът вече не се нуждае от хора, които просто знаят нещо, а хора, които могат да правят нещо с усвоените знания. Да учиш отговорите някак си не е полезно във времето на ChatGPT, от най-ранна възраст трябва да се научиш да задаваш правилните въпроси, за да подобриш знанията си."
Българските ученици разполагат с много знания, но не знаят как да ги прилагат правилно в ежедневието си, как да правят причинно-следствени връзки, посочи Шлайхер. „Затова трябва да бъдат дадени повече отговорности на учениците, те трябва да създават проекти, да участват в разпределянето на темите, да решават с помощта на учителите си къде и как да фокусират енергията си. Просто да седиш на чина в класната стая и да слушаш не е начинът да си успешен в ХІХ век. Образователната ни система има нужда от лидери, които създават отбори, в които работят заедно със своите колеги, за да създадат нови образователни практики. Затова отборната работа е важна, тя предразполага традицията да се превърне в иновация."
бТВ, „Тази неделя"