На Острова все повече производители и търговци заблуждават купувачите, намалявайки грамажа на предлаганите стоки
Секция: ИКОНОМИКА
27 Януари 2024 14:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
На Острова все повече производители и търговци заблуждават купувачите, намалявайки грамажа на предлаганите стоки

/КРОСС/ Във Франция се чудят как да помогнат на бедните, а във Великобритания се опитват да подведат тези, които все още могат да си позволят да пазаруват от обикновените магазини.

Проучване на Острова показа, че все повече производители и търговци заблуждават купувачите, намалявайки грамажа на предлаганите стоки.

За разлика от България, където сме свикнали да ни ударят в кантара, особено на пазарите за плодове и зеленчуци, тук доскоро това се смяташе за нечувано заради голямата конкуренция между търговците. Икономическата криза и рекордната инфлация през последните години обаче промениха това. След като хората започнаха да купуват по-малко заради растящите цени, производители и търговци прибягнаха до трикове, за да омекотят поне видимо поскъпването. Част от тях намалиха с по няколко грама стоките си, а други взеха да използват по-евтини продукти за изработването им. Първоначално твърдяха, че това е временна антикризисна мярка, докато инфлацията спре да расте. Но дори и след като това се случи през последните месеци, никой не бърза да се връща към старото по-добро съотношение между цена, количество и качество.

Намаляване на пакетчетата чай в кутиите, на месото в колбасите и хигиенична вода за уста, са само част от десетките примери, до които изследващата британския пазар организация Which се е натъкнала. Проучване сред потребители сочи, че в момента плащат с 21% повече за 17 на сто по-малко количество стоки.

Социалните мрежи са пълни с примери, но търговците казват, че промените идват от производителите. Те пък от своя страна се оправдават с растящи производствени разходи и желание да запазят по-достъпни стоките си. И едните и другите не смятат, че по този начин подвеждат купувачите, защото всяка промяна надлежно се отразява върху етикета. Вярно с по-дребен шрифт, но човек наистина може да види, че в наденичките има 72% месо или пък, че любимият шоколад е с 5 грама по-малък, но с 23 пенса по-скъп.

Икономисти прогнозират, че тези пазарни практики ще продължат дълго. Първо, защото в момента и производителите и търговците са съсредоточени единствено върху намирането на начин да ограничат поскъпването на стоките на фона на растящи производствени разходи. Освен това всяко връщане към стари опаковки и съдържание изисква поредица от изменения в производствения процес, които също отнемат доста време.

Нова телевизия, „Събуди се"