Нови национални програми срещу агресията на пътя и тормоза в училище
Секция: БЪЛГАРИЯ
01 Март 2024 15:32
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Нови национални програми срещу агресията на пътя и тормоза в училище

/КРОСС/ Двадесет и две национални програми за развитие на образованието одобри Отрасловият съвет по образование, който заседава днес в МОН. Две от тях са нови - „Безопасност на движението по пътищата" и „Без агресия за сигурна образователна среда".

За първата се предвижда бюджет от над 4 000 000 лв., като целта е формиране и развитие на компетентности за отговорно поведение на децата и учениците, свързани с безопасността на движението по пътищата (БДП). Това ще става чрез подкрепа на обучението по БДП, изграждане на площадки за неговото провеждане, използване на интерактивно приложение за пътна безопасност, както и осигуряване на транспортни средства за превоз на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Предвижда се и възможност в схемите за превоз да бъдат включени и електрически автобуси.

Новата национална програма (НП) за превенция на агресията и тормоза е на стойност 500 000 лв. и е продължение на дейностите, изпълнявани миналата година по модул „Училище без агресия за сигурна училищна среда" на НП „Подкрепа за личностно развитие на децата и учениците". Мерките, насочени към създаването на сигурна образователна среда без агресия, ще обхванат по-голям брой училища и ще включват и детските градини.

В националната програма за провеждане на национално стандартизирано външно оценяване са включени и дейности, свързани с подготовка за участие на училищата в международното изследване PISA 2025. Сред тях са изготвянето на примерни теми по рамката на изследването и създаване на банка от задачи в областта на природните науки за подготовка на учениците.

Подобряването на компетентностите на учениците, учителите и ръководните екипи по отношение на киберсигурността и безопасно използване на интернет е нов момент в програмата за осигуряване на информационни и комуникационни технологии в системата на предучилищното и училищното образование. По нея е предвидено също
осигуряването на устройства за четене за ученици с дислексия, дисграфия и дискалкулия.

В НП „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда" ще бъдат включени дейности за кариерно ориентиране и консултиране на центровете за подкрепа за личностно развитие и училищата, оборудване и предоставяне на консумативи и материали, спомагащи кариерното ориентиране, и създаване на информационни и методически ресурси за кариерното ориентиране и консултиране.

Национална програма „Иновации в действие" тази година е с акцент върху училища, въвели нови учебни предмети и интердисциплинарни модули. Предвижда се бюджетът на този нов модул да бъде 1.8 млн. лв.

Нов модули ще има в програмите „България - образователни маршрути", „Професионално образование и обучение" и „Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти". В дейностите по първата ще се включат българските неделни училища в чужбина, подпомагани от МОН и българските държавни училища в чужбина, като предвиденият бюджет е 500 000 лв. Толкова ще бъде и стойността на Модул „Състезания по професии" по НП „Професионално образование и обучение". За дейности, свързани с преодоляването на професионалния хроничен стрес на учителите са предвидени 95 000 лв. по програмата за рехабилитация и профилактика на педагогическите специалисти.

На заседанието на Отрасловия съвет министър Галин Цоков, заместник-министрите, експерти от МОН и социалните партньори обсъдиха също визия за създаване на стандарт за качество в образованието и процедурите по изграждане на STEM кабинети в училищата. Деца от 91 ДГ „Слънчев кът" раздадоха мартеници на всички участници и ги поздравиха със стихове по случай 1 март.

Пресцентър на МОН