Многообразие и приобщаване – това ли е новата важна тема за бизнеса
Секция: Технологии
14 Март 2024 09:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Многообразие и приобщаване – това ли е новата важна тема за бизнеса

/КРОСС/ Един от най-разпространените митове за устойчивото развитие е, че то се ограничава само до въздействието, което оказваме върху околната среда - до известна степен резултат от активния разговор за климатичните промени през последните години. По-далеч от фокуса на вниманието обаче остава цялостният обхват на понятието „устойчиво развитие". По дефиниция терминът ESG е свързан с постигането на баланс между икономическите, екологичните и социалните аспекти на нашия живот и включва в себе си широк спектър от теми.

Една от тях е многообразието, равенството и приобщаването - тема, която все повече се очертава като следващия важен приоритет. Страната ни определено има много да работи в тази посока. Междувременно обаче бизнесът вече прави първите стъпки.

Една от компаниите у нас, която от години работи за създаването на приобщаваща среда, е Yettel. Залегнала в цялостната ѝ стратегия за устойчиво развитие, темата за многообразието и приобщаването намира изражение в различни посоки - от интегрирането на младите поколения и подкрепа на дългогодишните кадри, през по-силното представяне на жените в технологичните роли, до включването на хората с увреждания в реална бизнес среда.

Един от примерите е програмата „Рамо до рамо". Стартирала още през 2015 г, тя цели да подпомогне професионалното развитие и социалната интеграция на хората с увреждания, или както в Yettel ги наричат - хора с различни възможности. Чрез програмата участниците работят по конкретен проект в избрана от тях област в рамките на две години и стават пълноправна част от екипа.

Темата за многообразието и включването трябва да се разглежда както през призмата на HR практиките, така и в контекста на ESG политиките. Промяната трябва да се случва отвътре навън - от служителите в една компания към нейните клиенти и общността. Развивайки култура на приобщаване у своите колеги, им показваме от какви продукти и бизнес решения се нуждае обществото, но и от какви промени. Това от своя страна допринася за начина, по който работят с клиентите, и формира поведението им на отговорни граждани. Така постепенно изграждаме едно по-толерантно общество, в което различията не ни разединяват, а ни правят по-силни и по-добри. Затова вярваме, че тази тема ще става все по-важна и е следващата, към която бизнесът трябва да насочи усилията си", коментира Михаела Калайджиева, главен директор „Корпоративна политика" в Yettel.

Михаела Калайджиева

В момента компанията работи и за това всички нейни канали да бъдат достъпни за хората със специфични потребности - от магазините до сайта и мобилното ѝ приложение.

Друг важен аспект е обучението и информираността на служителите. През изминалата година телекомът обучава близо 70 души от ръководните си кадри и своя HR екип по теми като неосъзнатите предразсъдъци и ESG. През специализирани обучения минават и мениджърите и екипите, които приемат участник по програмата „Рамо до рамо".

Регулярно Yettel анализира и как са представени двата пола, като следи структурата и състава на своите екипи. Именно на тази база дефинира една от областите, върху които фокусира усилията си - недостатъчното представяне на жените в технологичните роли. За да промени това, си партнира с различни технологични училища, за да достигне до повече жени, търсещи реализация в областта на технологиите.