ИА „Медицински надзор“ с новоизграден електронен регистър на ЛЗИБПХ, част от НЗИС
Секция: Здраве
18 Март 2024 15:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ИА „Медицински надзор“ с новоизграден електронен регистър на ЛЗИБПХ, част от НЗИС

/КРОСС/ От днес е достъпен Публичният регистър на интернет адрес https://opendata.his.bg/lzibph/, като се предвижда в него скоро да бъдат публикувани автоматично и издадените и подписани електронни удостоверения, което ще улесни достъпа до тях както за управителите на самите лечебни заведения, така и за всички граждани, институции и администрации, които използват тази информация. Към изградения електронен регистър екипът на „Информационно обслужване" АД е реализирал отворения уеб интерфейс, за да е възможен достъпа до публичната част от регистъра. Данните са достъпни в реално време.

От 15.02.2024 год. в дирекция „Разрешения и регистрация на лечебни заведения" в Изпълнителна агенция „Медицински надзор" (ИАМН) се започна работа с новоизграден електронен регистър на лечебните заведения за извънболнична помощ и хосписите (ЛЗИБПХ), отговарящ на изискванията на чл. 41 от Закона за лечебните заведения. По искане на изпълнителния директор на ИАМН регистърът е реализиран от екип на „Информационно обслужване" АД като част от дигитализацията в здравеопазването и изпълнението на дейностите по изграждането на Националната здравно-информационна система (НЗИС).

Промените са продиктувани от направени по искане на изпълнителния директор на ИАМН през януари т.г. вътрешни проверки в Агенцията (продиктувани от данни за злоупотреби), както и на две съвместни проверки между ИАМН и сектор „Противодействие на корупцията в администрацията", отдел „Икономическа полиция" към Главна дирекция „Национална полиция" . При проверките беше установено, че в ИАМН не е бил воден законово регламентирания Регистър по чл. 41 от ЗЛЗ, били са издавани удостоверения с приложение № 2 без те да съответстват на обективните факти и обстоятелства за конкретни лечебни заведения за извънболнична помощ и хосписи. Установено е още, че не е била предвидена процедура, гарантираща, че подадените от лечебните заведения и изпълнители на извънболнична помощ дипломи са на действителни лекари в реални правоотношения с ЛЗ. Това е подлагало на риск качеството на предоставяната медицинска помощ, живота и здравето на пациентите, както и спокойствието на лекарите, които законосъобразно изпълняват своите задължения. Със свое писмо изпълнителният директор на ИА „Медицински надзор" е информирал за описаните по-горе факти и обстоятелства председателя на парламентарната здравна комисия, министъра на здравеопазването, управителя на НЗОК, председателите на БЛС и БЗС, директора на ИО и директорите на РЗИ. Писмото е изпратено и на вниманието на министър-председателя на Република България.

На база на извършените проверки, изпълнителният директор на ИАМН ще предприеме съответните дисциплинарни производства.

В резултат на интензивната работа през последния месец новият регистър е изцяло електронен и децентрализиран и вече е част от инфраструктурата на НЗИС. Това позволява много по-бърза работа на администрацията и обмен на документи по преписите в електронен вид между регионалните здравни инспекции (РЗИ) и ИАМН в процеса на регистрация и пререгистрация на лечебни заведения. Всички валидации, проверки за членство в съсловни организации и данни за търговското дружество са изцяло автоматизирани и се случват директно в НЗИС в реално време. Данните по регистрация и пререгистрация са стандартизирани и работят с одобрените от Министерството на здравеопазването номенклатури. Процесът по вписването, издаването на заповеди и удостоверения за вписване са вече изцяло електронни, без необходимостта от издаването на хартиени документи, като подписването на всички документи става с електронен подпис от изпълнителния директор на ИАМН. В тази връзка е одобрен и внедрен нов образец за удостоверенията за регистрация и пререгистрация, който е изцяло съобразен с дигитализирането на процесите.

С тази стъпка се улеснява процесът по административно обслужване на лечебните заведения за извънболнична помощ и се съкратяват времето и хартиените документи, свързани с това. Самият регистър е един от най-големите в здравеопазването, с повече от 37 000 отделни лечебни заведения, като за всеки електронен запис се води пълна история и информация за самото лечебно заведение, всички филиали и манипулационни, специалностите, извършваните дейности, както и целият медицински състав, който работи там. Към момента на стартиране е извършена и цялостна миграция на водените до сега 28 отделни регистъра, които не са отговаряли на реда разписан в закона. Те вече са обобщени в един в съответствие с нормативната уредба.

С въвеждането на новия електронен регистър на ЛЗИБПХ се предвижда скоро цялостното интегриране на всички процеси и отчитания на извънболничната помощ по електронен път директно към НЗИС. Това ще позволи на пациентите да достъпват в електронните си пациентски досиета данни, свързани с прегледи, хоспитализации и направления, изпълнявани в извънболничната помощ.