Зам.-министър Лазарова: В националните програми за образование има силен акцент върху детските градини
Секция: БЪЛГАРИЯ
19 Март 2024 16:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Зам.-министър Лазарова: В националните програми за образование има силен акцент върху детските градини

/КРОСС/ Предстои изграждане на площадки за обучение по безопасност на движението в над 400 детски градини. Това съобщи заместник-министърът на образованието и науката Емилия Лазарова пред директори на детски градини на форум за предучилищното образование, организиран от Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България. По думите й за първи път се поставя толкова голям акцент на тези образователни институции в националните програми на МОН.

Детските градини имат възможност за участие наравно с училищата в две от новите програми на министерството - „Без агресия за сигурна образователна среда" и „Безопасност на движението по пътищата". Сред специфичните цели на първата програма е развитие и ангажиране на общността в детската градина за създаване на сигурна образователна среда и превенция на агресията и насилието, подкрепа на образователна култура на взаимно уважение и зачитане на достойнството.

По втората програма ще бъдат изграждани площадки за обучение по БДП, което е и последователна политика на МОН през последните години.

Както и досега детските градини ще могат да участват и по програмите "Заедно за всяко дете" и „Хубаво е в детската градина". Акцент в тях е ангажирането на родителите и семействата в процеса на обхващане и включване на децата и учениците в образователната система. В рамките на тази програма ще бъде подпомогната дейността на екипите за обхват по Механизма, като за това са предвидени 2 млн. лева.

По думите на зам.-министър Лазарова сериозен ресурс за подкрепа на децата в градини и яслени групи, но и на техните семейства, ще има по проект „Силен старт", който ще се реализира от МОН и е финансиран по европейската програма „Образование", съфинансирана от ЕС. По проекта ще се предоставя допълнителна подкрепа за деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби за трайното приобщаване в предучилищното образование. За целта детските градини могат да наемат психолози, логопеди и ресурсни учители.

Политиката за приобщаващото образование в ранна детска възраст се допълва и с инвестициите по Плана за възстановяване и устойчивост, като предстои да бъдат изградени 8 нови детски гради в София и да бъдат модернизирани 49 детски градини в цялата страна.

„Образованието и грижите в ранна детска възраст полагат основите и допринасят за познавателното, езиковото, социалното и емоционалното развитие на децата", смята Емилия Лазарова. Тя отбеляза, че е създадената междуведомствена работна група с участие на експерти от МОН, МЗ и МТСП, която под ръководството на министър Галин Цоков вече обсъжда как децата от най-ранна детска възраст да получат сериозна подкрепа за развитието си. „Междуинституционалното споделяне е най-важното за постигане на качествено образование и грижа в ранна детска възраст", посочи Емилия Лазарова. По думите ѝ МОН държи на многосекторното сътрудничество в тази посока.

В рамките на форума, посветен на предучилищното образование, председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета Диян Стаматов благодари на екипа на министър Цоков и специално на зам.-министър Лазарова за добрия резултат от диалога при изготвянето на Колективния трудов договор, в който е постигнато увеличение на възнагражденията за учители и непедагогически персонал в детските градини. По думите му в Закона за бюджета е отбелязан „симптоматичен напредък" в тази посока. Представители на градините отново настояха в МОН да бъде създадена отделна структура по въпросите на предучилищното образование, особено вече когато въпросът за ранно детско развитие се налага като стратегически за промяна в модела за образование.