Модата през очите на поколението Z – смелост и вдъхновение от миналото
Секция: ЛЮБОПИТНО
29 Март 2024 10:46
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Модата през очите на поколението Z – смелост и вдъхновение от миналото Водещата европейска модна търсачка GLAMI представя информация за предпочитанията на поколението Z в България

/КРОСС/Платформата GLAMI разкрива кои са модните предпочитания на поколението Z в България, като изследва нагласите и поведението на 30 000 потребители на уебсайта в период от една година. Сред участниците са и представители на поколението Z, в което попадат лицата, родени между 1997 и 2012 година.

Въз основа на техните отговори и богатия набор от данни се открояват три водещи модни тенденции, а именно Gorpcore, Blokette и Bimbocore. Трендовете отразяват разнообразните нагласи и смелото отношение на съвременните младежи към модата. Отличава се стремежът към подчертаване на индивидуалността, но с мисъл за практичност. Основен източник на вдъхновение са течения от миналото, но пречупени през призмата на днешните разбирания.

Gorpcore

Тази тенденция се асоциира с визия тип „преход" или „къмпинг", но със стилен почерк. Данните на GLAMI сочат, че се наблюдава забележителен ръст в предпочитанията на артикули, които се явяват ключови за Gorpcore. Търсенето на дамски модели ветробрани е нараснало с 271%, а на мъжки - с 62%. Откроява се и засилен интерес към ботушите за открито, чието повишение е отчетено на цели 110%. Скок в търсенето е отбелязан в категориите „карго панталони" (+23%), „поларени" якета (+30%) и „трекинг панталони" (мъже +29%, жени +21%). Резултатите са показателни за нарастващия ентусиазъм към функционалните, но и устойчиви модели, съчетаващи удобството на туристическата екипировка с градското ежедневие.

Blokette

Един тренд сред младите дами, който е комбинация от винтидж спортни дрехи и игрива женственост. Той се основава на типично мъжкия стил blokecore (вдъхновен от британската футболна култура), а негови отличителни елементи са футболните тениски, спортните джърсита, тенис полите, гетите и маратонките тип Adidas Gazelle. Присъщи са и бомбър якетата, чието търсене в платформата GLAMI е нараснало с 88%. Blokette най-вероятно ще остане предпочитан още дълго време, тъй като със сигурност предстоящите за 2024-а година Олимпийски игри ще са повод за допълнително вдъхновение.

Bimbocore

Bimbocore унищожава стереотипите, казва „не" на обичайното и празнува дръзкото себеизразяване. Звезди като Бритни Спиърс и Парис Хилтън дължат до известна степен своята популярност през 2000-е именно на този стил. Същото се отнася и за Рийз Уидърспуун в ролята ѝ на Ел Уудс в небеизвестната комедия „Професия блондинка". Тази тенденция се свързва с ярки цветове, най-вече розово, велурени анцузи, къси рокли и поли, бляскави чанти и аксесоари и високи токчета. И въпреки че така описана звучи твърде „крещящо", всъщност днес Bimbocore е израз на свободата от предразсъдъците, насърчава обичта към себе си и тялото си и категорично се противопоставя на моделите за „съвършенство" в обществата.

И трите тенденции продължават да набират популярност, но тепърва предстои да проследим как тяхното присъствие ще оформи модния пейзаж и през настоящата година. Със сигурност обаче поколението Z ще продължи да заявява себе си по смел и категоричен начин и да задава тона в света на модата - от практичното облекло до розовите очила.