Тракия икономическа зона започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
Секция: ИКОНОМИКА
04 Април 2024 14:03
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Тракия икономическа зона започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon

/КРОСС/ 5000 или 80% от всички италиански фирми, присъстващи в България, са с централа, производствени и търговски офиси в италианските региони Пиемонт, Ломбардия и Емилия-Романя. Целият район на запад от Мантуа /провинция в Ломбардия/ изпраща и посреща редовно над 100 камиона със стоки всяка седмица до и от България. Това е една от причините публично-частното италианско дружество "Gruppo UniRetiCon" /Групо УниРетиКон/ да инициира създаването на паневропейски интермодален проект заедно с екипа на Тракия икономическа зона /ТИЗ/, най-мащабният индустриален парк в Източна Европа.

През ноември 2023 г. двете организации подписаха Меморандум в Пловдив. Преди дни, в средата на март, инж. Пламен Панчев, създател и директор на ТИЗ, и неговите колеги д-р Светозар Василев и Мартин Панчев посетиха италианските си партньори в Мантуа. Те разгледаха речното пристанище Мантуа-Валдаро и разговаряха с директора Габриеле Негрини за развитието на структурата. Пристанището се разширява с 240 000 кв.м и е част от публично-частното партньорство, управлявано от „UniRetiCon". Съоръжението е стратегически интермодален център за цяла Северна Италия и извън нея.

Заедно с екипа на „Групо УниРетиКон" инж. Едит Петрова, Давид Беруфи /David Beruffi/, Лука Фавалеси /Luca Favalesi/, Марко Фавалеси /Marco Favalesi/, Роберто Марчиоро /Roberto Marchioro/ и Пламен Иванов българските представители обсъдиха следващите стъпки за осъществяването на транснационален интермодален проект Италия - България и Балканската дунавска зона. Идеята е изграждане на интермодална мрежа с център Мантуа в Италия /с нейното пристанище Мантуа-Валдаро) и ТИЗ в България. Тази мрежа ще свърже Западна Европа с Балканската Дунавска Европа като в нашата страна ще бъдат създадени различни интермодални платформи, българска мулти хъб - в Пловдив, Бургас, София, Видин, Русе. Така превозването на стоки ще става чрез комбиниран транспорт - шосеен, железопътен, воден и въздушен. Италианците споделиха своя успешен опит в публично-частното партньорство - как бизнес инициативата работи заедно с провинцията.
Инж. Панчев и неговият екип бяха приети от президента на провинция Мантуа Карло Ботани /Carlo Bottani/ и началника на неговия кабинет Фабио Вентури /Fabio Venturi/. В срещата участва онлайн и председателят на Съвета на директорите на НКЖИ Камен Диков, който изрази подкрепа за проекта. Президентът на провинция Мантуа избира и решава с кого да се формират партньорства, относно пристанището на Мантуа-Валдаро.

Италианците посочиха силните страни на проекта: регион Ломбардия е с 10 милиона жители, участва с 442 милиарда евро, равняващи се на 24.72% от общия италиански БВП, произвежда 25% от общия италиански товарен трафик, 20% от целия товарен трафик на Италия минава през Ломбардия (италиански и външен трафик). Ломбардия е най-големият и важен италиански регион. От друга страна България се намира на стратегическа логистична позиция в Балканския Дунавски регион. 75% от автомобилния и железопътния товарен трафик от Турция преминава през България към Северна Италия и Западна Европа (и извън нея).

„От България чрез бъдещия паневропейски интермодален проект изграждаме транспортен коридор номер 8: Варна - Бари, Италия, през Северна Македония и Албания", посочва инж. Пламен Панчев. Коридорът ще се свърже и с Дунавския коридор номер 7 и така нашата страна става важен хъб за връзка между различните региони на континента и за тяхната естествена проекция към Азия и Близкия изток. Предстои посещение на италианските партньори в България.