Откриха най-голямата черна дупка в Млечния път
16 Април 2024 14:58

Откриха най-голямата черна дупка в Млечния път

/КРОСС/ Астрономите са идентифицирали най-голямата звездна черна дупка, откривана досега в Млечния път, с маса 33 пъти по-голяма от тази на Слънцето, според проучване, цитирано от АФП.

Черната дупка, наречена Gaia BH3, е открита "случайно" по данни, събрани от мисията Gaia на Европейската космическа агенция, заяви Паскуале Пануцо, астроном от Националния център за научни изследвания (CNRS) към Парижката обсерватория.

Мисията Gaia, която е посветена на картографирането на галактиката Млечен път, локализира BH3 на 2000 светлинни години от Земята в съзвездието Акуила.

Тъй като телескопът на Gaia може да даде точна позиция на звездите в небето, астрономите успяха да опишат техните орбити и да измерят масата на невидимия спътник на звездата - 33 пъти по-голяма от тази на Слънцето.

По-нататъшни наблюдения от наземни телескопи потвърдиха, че това е черна дупка с маса, много по-голяма от звездните черни дупки, които вече се намират в Млечния път.

"Никой не очакваше да открие черна дупка с висока маса, която се крие наблизо, незабелязана досега. Това е откритие, което се прави веднъж в изследователския живот", каза Пануцо в съобщение за пресата.

Звездната черна дупка беше открита, когато учените забелязаха "клатещо се" движение на звездата спътник, която обикаля около нея.

"Видяхме звезда, малко по-малка от Слънцето (около 75 % от неговата маса) и по-ярка, която се върти около невидим спътник", каза Пануцо.

Звездните черни дупки се създават от колапса на масивни звезди в края на живота им и са по-малки от свръхмасивните черни дупки, чието създаване все още е неизвестно.

Такива гиганти вече са открити в далечни галактики чрез гравитационни вълни. Но "никога в нашата", казва Пануцо.

BH3 е "спяща" черна дупка и е твърде далеч от звездата си спътник, за да я лиши от материята си, и поради това не излъчва рентгенови лъчи - което я прави трудна за откриване.

Телескопът Gaia идентифицира първите две неактивни черни дупки (Gaia BH1 и Gaia BH2) в Млечния път.

През последните 10 години Gaia работи на 1,5 милиона километра от Земята и през 2022 г. представи 3D карта на позициите и движенията на повече от 1,8 милиарда звезди.