Семейството е най-важната ценност за над 2/3 от българите
Секция: БЪЛГАРИЯ
13 Май 2024 17:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Семейството е най-важната ценност за над 2/3 от българите

/КРОСС/ Семейството и времето, прекарано с близките, са на първо място по важност за българина. Това сочат резултатите от ново проучване за ценностите, в които вярват българите, осъществено от социологическа агенция KANTAR по поръчка на „Каменица" АД. Допитването е проведено в периода 28 март - 5 април сред 800 респонденти в цялата страна на възраст между 18-65 г.

Над 2/3 от хората у нас припознават семейството като водеща ценност - помолени да посочат трите най-важни ценности за тях, респондентите категорично поставят семейството на първо място с 68%, следвано от мира с 41% и финансовата стабилност с 39%. В топ 5 анкетираните поставят още приятелите (29%) и личната свобода (26%). Във втората половина на подреждането са вярата и човешките права с по 16%, следвани от толерантността и уважението (14%), върховенството на закона (12%), солидарността (12%), кариерата (8%) и уважението към другите култури (4%).

"Нашата мисия като компания е да обединяваме хората да празнуват заедно моментите от живота. И макар ценностите, зад които заставаме, да са универсални - семейството, приятелите, близките, дома - смятаме, че е важно да не спираме да говорим за тях и да ги поставяме в центъра на нашите марки и комуникация. Това е и ангажиментът, който открито поехме в началото на тази година с марка „Каменица" и сме щастливи, че резултатите от това проучване подкрепят тази наша кауза и ни дават вдъхновение да продължим да надграждаме в тази посока", заяви Юлиана Борисова, маркетинг директор в „Каменица" АД, част от Molson Coors.

Семейството се очертава като универсална ценност за всички демографски групи, като дори и сред най-младите то е най-висша ценност - за 59% от запитаните на възраст между 18-24 г. семейството е на първо място. Очаквано, значението на семейството нараства с възрастта - при 35-44-годишните то вече е предпочетено от 72% от представителите на тази възрастова група. Подобна е тенденцията и по отношение на мира - докато сред най-младите едва 18% го определят сред най-важните за тях ценности, в групата 25-44 г. процентът нараства до 36%, а при хората над 65 години вече е 52%.  

Обратна е динамиката при по-индивидуалистичните ценности - личната свобода е изключително важна за групата 18-24 - 54%, а намалява при 45-54 г., достигайки до едва 12% при най-възрастните. Подобна е ситуацията и с приятелите - при най-младите приятелите са с най-голяма важност - 65%, докато при 35-44-годишните процентът намалява до 22%. Най-голям фокус върху кариерата младите хора имат в началото на своя професионален път, като това се променя с нарастването на възрастта. Данните сочат, че кариерата е важна най-вече за 25-34-годишните (18%), като още в следващата възрастова група на 35-44 г., традиционно свързвана със същинския семеен живот, фокус върху професионалното развитие вече имат 9% от анкетираните в тази възрастова категория.

Тенденциите за силно чувство за принадлежност към група и активното търсене на споделено преживяване с близките се очертават и в отговорите за предпочитаните занимания в свободното време. Над половината от българите заявяват, че ако намерят малко свободно време, биха го посветили на семейството и приятелите. Почитателите на лежерните домашни удоволствия като гледането на филми и сериали са почти толкова, колкото и любителите на излетите сред природата - тези интереси се споделят от около 1/3 от българите, а едва 13% биха използвали свободното си време за спорт, сочат резултатите от проучването.

Отношението към активния начин на живот и здравето на новото поколение обаче е доста по-различно - при 18-24 годишните процентът на тези, които биха използвали времето си за движение или фитнес, е 42. Именно все по-големият фокус към здраве и добър живот на милениалите и Gen-Z e сред двигателите на нарастващото търсене на напитки без алкохол или с ниско съдържание на алкохол. У нас в последните години сегментът на безалкохолна бира расте, като само за 2023 г. отбеляза 24,8% ръст в обем спрямо 2022 г. (NielsenIQ). За да отговори на нуждите на активните потребители, през 2022 г. „Каменица" АД лансира на пазара Каменица 0.0%, създадена с технологията "cold contact", при която има прецизен контрол на количеството използвана мая и времето ѝ на престой в сварената варка. По този начин се постига балансираният и автентичен вкус, богат златист цвят, мека пяна и аромат като при алкохолната Каменица, като същевременно напитката е с нулево съдържание на алкохол и с 18 ккал за 100 мл.

 Семейните ценности имат превес и в отговорите на въпроса кога българите се чувстват най-добре. 61% единодушно заявяват, че най-приятно за тях е да са заобиколени от най-близките си - семейството и приятелите, докато по-самостоятелните активности се споделят от по-малка част от българите. Едва 11% заявяват, че предпочитат: „да съм сам и да се наслаждавам на спокойни моменти" и за само 2% е важно: „да победя в оспорвана надпревара". И тук има вариации в различните възрастови групи - ако сред 18-34-годишните желанието да срещат нови хора е около 17%, то рязко пада на 4% сред хората над 35 г.