Бдение за Околовръстната железница на София
Секция: БЪЛГАРИЯ
13 Юни 2024 14:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Бдение за Околовръстната железница на София

/КРОСС/ Издадена е заповед от ръководтсвото на ДП НКЖИ за демонтаж на последния запазен участък от Околовръстната железница на София по между пазара "Красна поляна" и гара "Захарна фабрика" по бул. "Вардар".

По този повод на 13 юни, четвъртък от 20:00 до 22:00 ч. на ъгъла на кръстовището на бул. Ал. Стамболийски и бул. Вардар Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт организира бдение, с което цели обръщане на внимание на казуса, припомняне на историята на железницата и нов опит за реален дебат - за възможностите, които пропилява с лека ръка нашата столица и нейният регион с ликвидирането на релсовия път.

Припомняме, че близо 2/3 от терените на Околовръстната железница на територията на целия град все още е държавна собственост и не е застроена. По нейното трасе се предвижда изграждане на т.нар. "Зелен ринг", заменящ релсовия път с вело алеи.

И още едно припомняне - линията се изгражда в периода 1912 - 1942 г. Именно тогава се взима официално решение за започване на пътническо движение, което така и не започва, поради започналите бомбардировки над София.

След 1944 г. тази линия е постепенно демонтирана и не е била обследвана от институциите за възможността да се ползва като истинска градска железница.

Отговорът "не може, защото не може" звучи като ехо вече 80 години!

Няма отговор и на въпроса - не може ли вело инфраструктурата да съществува заедно, а не вместо релсовия път! Според концепцията за Зелен ринг - повече от 300 000 души живеят в непосредствена близост до трасето. В тази връзка от гражданската инициатива питат - как се открива потенциал за вело трасе по този маршрут, но няма търсене за висококапацитетна транспортна система, която да осигури огромен брой връзки с различни видове транспорт, включително с метро и възможност за достигане на различни части на града, без непременното преминаване през неговия център. Ако добавим и поне още толкова хора, които ежедневно пътуват до София от цялата софийска област, за да работят, тази линия се превръща в изключително голяма неизползвана възможност за столицата.

През годините инициативата за възстановяване на Околовръстната железница на София като модерна висококапацитетна транспортна система под формата на метро линия/скоростен трамвай или лека железница среща подкрепата на значителен брой от общините около столицата, както и на редица експерти. Но за съжаление община и държава остават не просто глухи за тези идеи, а активно и без значение от политическата власт, методично продължават с ликвидирането на тази възможност и за бъдещите поколения.
Примери за подобни кръгови транспортни системи има в Берлин и Виена (S-Bahn), Лондон (Overgraound).

В Париж от друга страна още от 2006 г. тяхната държавна железница SNCF и местната община сключват споразумение, според което, заради значителното биоразнообразие на флора и фауна, която се развила по тяхната неизползвана от десетилетие кръгова железница Petite Ceinture, трасетата ще бъдат запазени в настоящия им вид - без демонтиране на линии и без асфалтиране и по-специални настилки. От тогава до днес все повече участъци се отварят с цел посещения и разходки, но не се изграждат специални велоалеи (каквито се предвиждат в София) и е забранено разхождането на кучета. Същевременно железницата си запазва правото да отвори трасетата за влаково движение, ако и когато прецени това за необходимо.

Поради тази причина настояваме трасетата на Околовръстната железница да се запазят държавна собственост и да се дадат само за стопанисване от Столична община. А НКЖИ да може по всяко време да ги отвори за движение, ако и когато има подобна необходимост и желание.

ГИ за обществен транспорт се бори за съхраняване на Околовръстната железница и събиране на нейната история от създаването си през 2011 г. Гражданите са водили множество съдебни дела, които обаче не са били разглеждани по същество от съда, който не е признавал до този момент правен интерес на сдружението и гражданите. Заповедите за демонтаж на линията и решенията на Министерски съвет за предоставяне на терени на Околовръстната железница на Столична община също са обжалвани.