Нова технология ще помага в обучението на деца с физически увреждания и дислексия
Секция: ЛЮБОПИТНО
31 Юли 2024 17:07
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Нова технология ще помага в обучението на деца с физически увреждания и дислексия Министерският съвет прие изменения в Наредбата за приобщаващо образование

/КРОСС/ Държавата ще осигурява технически средства и софтуер за подпомагане на обучението на деца с физически увреждания и със специфични нарушения на способността за учене като дислексия, дисграфия и дискалкулия. Това предвиждат изменения в Наредбата за приобщаващото образование, които бяха приети от Министерския съвет.

В процес на революция в технологиите и разбирането на когнитивните процеси на човека в световен план вече съществуват разработени помагащи технологии за комуникация чрез поглед, които се използват от деца и ученици с двигателни проблеми. Тази технология става все по-достъпна като цена и предлагани възможности. Помагащите технологии за контрол на компютър с поглед дават възможност на хора с тежки физически увреждания, които не могат да говорят и не могат да използват ръцете си, да си служат с компютър.

Специални камери проследяват погледа на детето в реално време. Тази информация се използва, за да се управлява компютърната мишка. Насочването на погледа движи мишката по екрана, а задържането на погледа е клик с мишката. По този начин може да се използват всички програми на един компютър само с поглед.

Разработени са и технологии за преобразуване на текст в реч, които улесняват разбирането на писмени материали в учебници и помагала от ученици със специфично разстройство на четенето (дислексия).

Новите технологии могат да подпомагат ученето и на деца със специфично разстройство на правописа (дисграфия) и на аритметичните умения (дискалкулия).

Световният опит налага използването и на други съвременни подходи и технологии за допълваща и алтернативна комуникация. Тя се използва от деца и възрастни със затруднения в комуникацията (детска церебрална парализа, аутизъм, интелектуални затруднения, амиотрофична латерална склероза, мозъчни увреди, синдром на Рет и други).

Необходимите средства за закупуване на техника и софтуер за деца и ученици с физически увреждания и със специфични нарушения на способността за учене за учебната 2023/2024 година ще се осигурят със средства по Националната програма на МОН „Информационни и комуникационни технологии".