85,6% от децата в България закусват редовно, но само 5% включват зеленчуци в закуската си
Секция: Здраве
19 Септември 2024 13:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
85,6% от децата в България закусват редовно, но само 5% включват зеленчуци в закуската си

/КРОСС/ 85,6% от децата в България закусват редовно, като най-често консумираните храни са тестени изделия (59,1%), сандвичи (55,9%) и зърнени храни (32,7%). Само 5% от децата включват зеленчуци в закуската си, което подчертава нуждата от по-балансирани и разнообразни хранителни опции. Това показват данните от национално представително проучване за хранителните навици на децата в България, проведено през юни по поръчка на Лидл България. Анкетата е част от дългосрочната инициатива на смарт ритейлъра #ХраненеСмисъл и извежда ключови тенденции в хранителните навици на децата на възраст между 7 и 18 години. Целта на кампанията е да насочи вниманието към принципите на здравословното и балансирано хранене сред децата и техните семейства, както и към влиянието му върху здравето на планетата.

Според резултатите децата проявяват интерес към здравословното и устойчиво хранене, но им липсват конкретни познания. Интересен е фактът, че 30% от тийнейджърите на възраст между 14 до 18 години посочват, че спазват или са спазвали даден хранителен режим или диета.

Проучването показва също, че близо 60% от малчуганите между 7 и 13 години участват в пазаруването, като най-често добавят в количката захарни изделия (67,3%), чипсове (49,7%) и плодове и зеленчуци (34%). По-големите ученици (14 - 18 години) участват по-активно, като 59,2% купуват хляб и тестени изделия, а 53,1% - млечни продукти.

„Ние осъзнаваме ролята си не само на търговец на хранителни стоки, но и на отговорен корпоративен гражданин. Затова стартирахме в началото на годината дългосрочната информационна и образователна кампания #ХраненеСмисъл. Ежедневно работим, за да предложим по-здравословен и устойчив избор на достъпни цени. Въведохме стриктни правила за детския маркетинг, с които на база на препоръките на Световната здравна организация следим какво и как отправяме като послания към най-малките и техните родители, променяме рецептите на нашите продукти под собствена марка като намаляваме добавените сол и захар, увеличаваме дела на висококачествени и устойчиви масла, намаляваме нежалните вещества и предпочитаме естествени хранителни съставки пред хранителните добавки, сертифицираме суровините за нашите продукти. Днес споделяме и една моментна снимка на навиците на хранене на нашите деца с надеждата, че това знание ще ни бъде от полза заедно да им помогнем да бъдат по-здрави и по-осъзнати в своите избори" заяви Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.

Децата прекарват значителна част от времето си в училище: 59,4% от тях купуват храна от лавките и магазините в близост до учебните заведения, докато 25,7% носят храна, приготвена вкъщи. Проучването разкрива, че 67,1% от децата са доволни от храната, която консумират в училище, като по-малките ученици са по-удовлетворени в сравнение с по-големите.

Експертите поставят въпроса за потребността от широка разгласа и диалог относно значението на храненето, особено при децата. Ивелина Герова от Националната асоциация по практическа диететика и интегративна медицина (НАПДИМ) подчертава, че „все повече родители се интересуват от това как се хранят техните деца, но все още липсва достатъчна информираност. Кампанията #ХраненеСмисъл има за цел да насочи вниманието към тези теми и да подпомогне осведомеността и осъзнатия избор на храна".

Данните от проучването сочат още, че малките деца са по-склонни да консумират повече захарни изделия, а родителите често не ограничават техния избор. В същото време много от децата споделят, че често нарушават ограниченията, наложени от родителите, когато не са под пряк родителски контрол.

„Асоциация „Родители" активно подкрепя кампанията #ХраненеСмисъл, защото здравословното и балансирано хранене на децата се отплаща с добър здравен статус и пълноценен живот, когато пораснат. Поемаме отговорността да предоставим на родителите нужните знания и възможности, за да изберат най-доброто за своите деца," добавя Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация „Родители".