Андреевден е!
Секция: БЪЛГАРИЯ
30 Ноември 2024 08:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Андреевден е!

/КРОСС/ В църковнохристиянския календар 30 ноември е посветен на Св. апостол Андрей Първозвани, който пръв сред апостолите тръгнал след Христа. Андрей и брат му Петър били рибари и живеели на брега на Тивериадското езеро. Братята се присъединили към общността на Йоан Предтеча още в младостта си. Св. Андрей бил първият цариградски епископ и проповядвал словото Христово сред славяните и балканските причерноморски народи. Заради вярата си бил разпнат на кръст и умрял в големи мъки в гръцкия град Патра. Празникът се отбелязва по християнския канон с тържествена църковна литургия.

В народния календар на българите денят на Св. апостол Андрей поставя началото на зимния цикъл празници. Наричат празника Андреевден и още „Едрей", „Едринден", „Дрейювден". Според народните астрономически познания тогава денят започва да нараства за сметка на нощта. Казват, че „Свети Андрей прогонва зимата и дългите нощи". Народът ни вярвал, че на „Едрей всичко наедрява, защото денят нараства колкото едно просено или синапово (някъде царевично) зърно".

Съществува и поверие, че денят наедрява толкова, колкото е „скокът на петел на праг". Тези представи са в основата на обредите, типични за празника, с които се цели да се осигури плодородие през следващата година. В навечерието на празника или рано сутринта на самия ден стопанката слага на огнището и вари в ново гърне жито, царевица, леща, боб. „Надуването", наедряването на зърната в народната етимология се свързва с „наедряването" на различните култури и с плодородието изобщо. На сутринта на всички в къщата раздават да хапнат от това вариво, слагат от него и в храната на добитъка и на кокошките, за да е голям приплодът им. Хвърлят по малко от сварените зърна нагоре в комина на огнището с пожелание посевите да растат високи и да наедряват. Казва се: „Царевиците над стрехите, пшениците под стрехите!". В изяждането на варивото задължително участват младите невести и децата, за да „наедреят" - т.е. да забременеят жените и да пораснат децата.

На този ден чистят и жито, което ще отнесат на воденицата, за да наедрява житото и да има повече брашно. Стопанките приготвят прясна пита от всички видове брашно или колаче, с издълбана в средата дупка, която запълват с просо. На съседите дават малко от варивото и питата „за здраве" и с пожелание да наедрява всичко що се сее и сади. Позната е и обратната практика - да не се раздава извън дома, за да не се „изнесе" берекетът от къщата.На Андреевден всеки гледа да захване някаква нова работа, за да е спорна. Рибарите по южното Черноморие почитат Св. Андрей, заедно със Св. Никола, като покровител на морските бури.

Деня на Св. Андрей българите почитат и за предпазване от мечки и затова го наричат още „Мечкин ден". Тази представа е свързана с народната приказка за светеца и мечката. Някога Св. Андрей живеел самотно в гората като отшелник и обработвал с вола си малка нивичка. Но една мечка нападнала и изяла добичето. Св. Андрей заловил мечката, впрегнал я в ралото и така изорал нивата си. После яхнал дивия звяр и слязъл в близкия манастир. Поради това в народните представи Св. Андрей се приема като покровител на мечките. С тази представа са свързани интересни народни обреди. Рано сутринта на празника, още преди да се е показало слънцето, най-възрастната жена в къщата взима шепа варена царевица или боб, хвърля ги нагоре в комина на огнището и казва: „На ти мечко, варен кукуруз, за да не ядеш суровия, да не ядеш човеците и стоката!". Оставят на вратите нанизана на канап варена царевица. В четирите ъгли на къщата поставят зърна и казват: „На ти мечко, за душата!". На празничната трапеза на Андреевден традицията повелява да има царевични зърна, жито, нахут, фасул, пита. Гости посрещат именниците Андрей и Андрея.

В София се намира единственият в България храм, носещ името на първозвания Христов апостол. Той е построен през 1926 г. в памет и прослава на героичните български войници, участвали в Руско-турската освободителна война, в Сръбско-българската война и Македоно-одринското опълчение.