Бернската конвенция: Магистрала „Струма” да се построи до 2030 г. изцяло извън Кресненския пролом
Секция: БЪЛГАРИЯ
06 Декември 2024 17:52
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Бернската конвенция: Магистрала „Струма” да се построи до 2030 г. изцяло извън Кресненския пролом

/КРОСС/ На 6 декември 44-тият Постоянен комитет на Бернската конвенция в Страсбург взе решение, с което се настоява българските власти да построят автомагистрала „Струма" изцяло извън Кресненския пролом.

Петко Цветков, председател на Сдружение за дива природа БАЛКАНИ, каза: „Това решение е в правилната посока. Но за да бъде изпълнено то, е нужна ясна политическа воля и интензивна работа от страна на българското правителство и Европейската комисия."

Взетото решение от Комитета беше предложено съвместно от представителите на правителствената делегация и неправителствените организации - жалбоподатели. То включва:

  • Признание за нуждата да се изгради източното трасе на магистралата извън Кресненският пролом (посока на движение Кулата-София) - колкото е възможно по-бързо;
  • Изискването спешно да се проектира и изгради до 2030 г. и второто западно платно на магистралата (посока София - Кулата) извън Кресненския пролом, като то да бъде бързо проектирано до технически проект успоредно и непосредствено до източното платно;
  • Окончателно да отпадне вариантът западното платно да минава по сегашния път през Кресненския пролом, а този път да функционира само като допълващ локален път на магистралата;
  • Спешно да се изготви нов ОВОС единствено на алтернативата - двете платна извън Кресненският пролом;
  • Да се изготви пътна карта със срокове за изпълнение на всички тези решение, за да бъде завършена до 2030 г. магистралата в цялост - двете платна извън Кресненският пролом.
  • Българското правителство, с подкрепата на Европейската комисия, да създаде политически гаранции за изпълнение на тези решения и да издаде съответните правно-обвързващи решения.

Андрей Ралев, представител на мрежата „Банкуотч", каза: „От страна на природозащитните организации сме готови да окажем съдействие, за да може магистралата в цялост да бъде построена до 2030 г., но само при условие, че се спазват решенията на Бернската конвенция, европейското и националното законодателство."

Решението остави случая като „потенциално досие" под постоянно наблюдение и през 2025 г., като страните са призовани да докладват още през февруари 2025 г. Доколкото решението беше предложено съвместно от правителството и жалбоподателите, то беше прието с пълен консенсус от комитета на Конвенцията.

Срокът 2030 г. за довършване на магистралата е условие на европейския регламент за Трансевропейската транспортна мрежа (ТЕN-T) и ако не бъде спазен, България рискува да загуби и върне досегашното финансиране от Европа за нейното строителство.