76% от българите вярват: Без ESG бизнесът няма бъдеще
Секция: Анализи
15 Януари 2025 18:29
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
76% от българите вярват: Без ESG бизнесът няма бъдеще Представително проучване за България установи, че темата все още е слабо разпознаваема за населението над 18 г., но 9 от 10 българи смятат за изключително важни ангажиментите на компаниите към местните общности и към положителни трудови практики

/КРОСС/ Само 15% от пълнолетните българи са донякъде или добре запознати с концепцията за ESG - екологичните, социалните и административни практики на бизнеса. Това сочи национално представително проучване, проведено от „Маркет Линкс" по поръчка на Action България в края на 2024 г. сред 1010 респонденти над 18 г. от цялата страна. 67% от запитаните не са запознати със значението на абревиатурата и това, което стои зад нея, сочат данните.

Въпреки това, естествената нагласа към темите, които ESG обхваща, е предимно положителна - 2/3 от гражданите твърдят, че изборът им на доставчици на продукти и услуги би бил положително повлиян, ако знаят, че компаниите прилагат ESG практики. 3/4 от българите са съгласни с твърдението, че бизнесите без ESG кампании губят част от своята конкурентоспособност в дългосрочен план. Почти всички запитани са на мнение, че опазването на околната среда и екологичният аспект на ESG са от огромно значение в днешната реалност на климатични промени и предизвикателства.

Когато темата и въпросите са представени по-олекотено от термини като корпоративна социална отговорност или ESG, респондентите имат много по-единодушен отговор:

- 9 от 10 смятат за изключително важни ангажиментите на компаниите към местните общности и към положителни трудови практики.

- Като най-важни елементи от социалната отговорност на бизнеса българите посочват трудовите права (76%), благосъстоянието на служителите (72%), опазване на човешките права (61%), развитие и подкрепа за общността (43%) и разнообразие и приобщаване (28%).

- 91% са категорични, че компаниите трябва да подкрепят инициативи за опазване на околната среда, като това убеждение се споделя най-активно от представителите на поколението Z (67%).

Проучването на комуникационната верига Action Global Communications е проведено паралелно в 4 държави - България, Гърция, Кипър и Обединените арабски емирства. То обхваща информираността на потребителите за важността на ESG в стратегиите на компаниите и измененията в потребителските нагласи в зависимост от ангажиментите на брандовете към екологични, социални и административни практики. За България респондентите определят прозрачността на практиките, свързани с ESG, като решаващ фактор за изграждане на доверие към бизнеса. 72% са положително настроени към това компаниите открито да комуникират своите усилия и постижения в областта на ESG, а 67% споделят, че това има директно положително влияние върху избора им на продукти и услуги.

„Данните от проучването ни доказват категорично, че българският потребител има съвременна нагласа - доверието и лоялността му към бизнеси и марки е тясно свързано с техния ангажимент към положителни практики за опазване на околната среда, подпомагане на местните общности и развитие на социалната и корпоративна култура. От компаниите се очаква не просто да произвеждат и предоставят качествени стоки и услуги, а да бъдат отговорни лидери за развитието на едно по-устойчиво и етично бъдеще", каза Росица Донкова, управител на Action Global Communications за България. По думите й 76% от българите вярват, че компаниите ще пострадат дългосрочно, ако не прилагат стратегически ESG практики и не ги комуникират активно с аудиториите си. „ESG не е съпътстваща функция, а съществен елемент от стратегията за изграждане на марката и потребителските нагласи ясно ни посочват, че това е сигурен начин за бизнеса да се открои и установи трайна връзка със своята аудитория", посочи Донкова.

В пазар, ориентиран към ценности, развитието и комуникацията на ESG са ключови за компаниите. За да подпомогне брандовете да се ориентират ефективно и да използват тази критична промяна в обществените очаквания, Action Global Communications предлага задълбочени комуникационни услуги в областта на ESG. Цялостният индивидуален подход на агенцията интегрира всеки аспект на комуникацията на ESG - от стратегията и ангажирането на заинтересованите лица до разработването на мотиви, представяне на истории, създаването на съдържание, кризисните комуникации и професионална експертиза, за да се изгради доверие и устойчивост във всеки един етап.