Електронната система на съдилищата спести на граждани и адвокати близо 13 млн. лв. за 4 години
Секция: БЪЛГАРИЯ
17 Януари 2025 20:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Електронната система на съдилищата спести на граждани и адвокати близо 13 млн. лв. за 4 години

/КРОСС/ За последните 4 години Единната информационна система на съдилищата (ЕИСС) е спестила на гражданите и адвокатите близо 13 млн. лв. за пътувания, чакане по опашки и престой в съдилищата. Това става ясно от анализа на системата и нейните функционалности. Потребителите са намалили времето за престой в съдебните зали общо с 3 800 дни, а само от хартия за съдебни актове и книжа са спестени над 550 000 лв. на съдилищата, показват данните от статистиката. Централизирана система за управление на съдебни дела бе пусната в експлоатация от Информационно обслужване на 23 юни 2020 г. пилотно в 17 съдилища и постепенно обхвана всичките 151 районни, окръжни, апелативни, Военно-апелативния съд и Върховен касационен съд.

За периода през ЕИСС са образувани над 1 950 000 електронни съдебни дела, а свършените дела надхвърлиха 1.6 млн. Съотношението на броя свършени дела спрямо образуваните в електронната система достигна внушителните 84,4 %, което е сериозно покачване на показателите спрямо периода преди въвеждане на електронните услуги. Значителна разлика се отчита и при обжалваните дела. Докато за периода 2017-2023 г. обжалваните процедури във всички съдилища са около 13%, през ЕИСС те са едва 4%.

„С въвеждането на ЕИСС и възможностите, които тя предоставя, значително се повиши прозрачността, публичността и проследимостта на съдебните дела", каза Николета Стоянова, ръководител отдел „Бизнес анализ" в Информационно обслужване. По думите ѝ достъпът на гражданите и юридическите лица до правосъдие е осезаемо улеснен, работният процес е значително оптимизиран и е повишена ефективността на работата на магистрати и съдебни служители.

ЕИСС се ползва активно от над 11 670 потребители, сред които над 2 000 съдии, над 4 000 съдебни заседатели, над 4 900 съдебни служители и над 600 съдебни призовкари. Всички съдии имат възможност да достъпват електронните съдебни дела по всяко време и от всяка точка на света. Възможността за отдалечена работа на магистратите през защитен канал, с високо ниво на сигурност, води до разширяване на възможността за разглеждане на електронните папки и изписване на делата, без да е необходимо съдията да е на място в съдебната палата.

Значително бе улеснена и работата на съдебните призовкари. Вече четвърта година те могат да отразяват връчването на съдебните книжа чрез мобилното приложение и с това значително се намалява времето за организиране на целия процес, надеждно проследяване и контрол на посещенията.

Разработените функционалности на софтуера доведоха и до засилен интерес към Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП). Само за последните 22 месеца, откакто бе пуснат в експлоатация, порталът отчита 3 пъти повече ползватели в сравнение с периода 2015-2020 г. и над 200 000 входящи документа, подадени изцяло по електронен път.

ЕИСС е съставена от 19 функционални и 19 системни модула. Чрез нея се унифицират правилата и процесите при управление на делата, повишава се ефективността на работата на магистрати и съдебни служители, а също така и на цялата съдебна администрация. Системата предоставя възможност за улеснен достъп на страните до съдебните дела през ЕПЕП и достъп в реално време до данни от други информационни системи и проверки във външни регистри. Системата е интегрирана с 15 външни информационни системи на изпълнителната и съдебната власт.

Единната информационна система на съдилищата дава възможност делата да се проследяват в реално време, още преди хартиените копия на документите да са получени в съответния съд. Тя обединява цялостния процес по управление на делата - иницииране на дело, случайно разпределение на съдия-докладчик, провеждане на съдебни заседания, постановяване и обезличаване на актовете, съдебна статистика, натовареност на съдиите, финансово управление на делата, управление на дейността по призоваване и др.

„ЕИСС постави стабилните основи на електронното правосъдия в България и показа, че дори и в системи с утвърдени традиции в обработката на документи на традиционен хартиен носител, процесите могат да се улеснят и електронизират", каза Николета Стоянова.

За Информационно обслужване

Информационно обслужване е българският национален системен интегратор на държавната администрация. Компанията изгражда, поддържа, развива и наблюдава работоспособността на информационните системи с национално значение. Информационно обслужване е основен партньор на държавните институции и изпълнява ключови проекти със стратегическо значение за България. Дружеството е лидер на българския пазар в разработването, внедряването и поддържането на нови технологични решения. Компанията е първият сертифициран доставчик на удостоверителни услуги в България и е дългогодишен технологичен партньор на Централната избирателна комисия. Информационно обслужване разполага с клонова структура, която покрива всички областни градове в България. В дружеството работят над 640 висококвалифицирани експерти в различни области. Информационно обслужване е пълноправен член в асоциацията на най-развитите обществени доставчици на ИКТ услуги в Европа EURITAS. Компанията е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2015 за управление на качество, ISO/IEC 27001:2013 за управление на информационната сигурност, ISO/IEC 20000-1:2018 за управление на предоставяните ИТ услуги, ISO 37001:2016 за борба с подкупването и LSTI N°1642-131-V1.0 за издаване и управление на квалифицирани удостоверения за електронни подписи, електронни печати и квалифицирани електронни времеви печати.