/КРОСС/ Вероятно ще се окаже, че българският кораб е виновен за прекъсването на кабела на латвийски комуникационен оператор в Балтийско море. Това каза журналистът Валери Тодоров в предаването „Говори сега" по БНТ.
Той припомни, че последните инциденти с прекъснати кабели в Балтийско море са с кораби, които тръгват от руски пристанища. „Това са четири инцидента, един от тях - с китайски кораб, който прекъсна газопровод. Това създава усещане за плътност на проблема и от тук - подозрения, че може да са дело на руския „сенчест флот", обясни Тодоров.
Целта на корабите от т.нар. „сенчест флот" е да избягват санкциите срещу Руската федерация. „Някои от тях се зареждат в открито море, други - с друг вид документи и разрешения. В повечето от случаи с проверки и засичане на корабни документи могат да се доказват тези незаконни практики", поясни журналистът.
Той отбеляза, че към арктическите области има засилено внимание. „Северният морски път е около 2000 мили. Това е най-краткият път между Азия и Европа. Той има изключително бъдеще, като имаме предвид колко сложни станаха останалите маршрути като сигурност, условия и възможности. В тази зона има изключително интересни стратегически ресурси", обясни журналистът.
Руската арктическа част е 1/5 от територията на страната. Установени морски граници Русия има само с Норвегия, отбеляза Валери Тодоров.
БНТ, „Говори сега"