Йордан Божилов за повредения подводен оптичен кабел: Много важно е да се докажат фактите
Секция: Коментари
02 Февруари 2025 16:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Йордан Божилов за повредения подводен оптичен кабел: Много важно е  да се докажат фактите

/КРОСС/ Подводен оптичен кабел, свързващ Латвия с шведския остров Готланд в Балтийско море, беше повреден в неделя вероятно вследствие на външна намеса. Шведските власти обвиниха в саботаж българският танкер „Вежен".

Корабът плава под малтийски флаг, но е опериран от Параходтсво „Български морски флот". Произведен е в Китай през 2022 година. Той представлява товарен съд с водоизместимост малко над 32 хил. тона.

Екипажът се състои от 17 души - 8 българи и 9 моряци от Мианмар. Котвата на кораба заедно с веригата тежи 7 тона. Предполага се, че именно с нея е скъсан подводният кабел.

Председателя на софийския форум за сигурност и бивш заместник-министър на отбраната Йордан Божилов обясни, че подобни инциденти с оптични кабели не са рядкост и се случват 150 на година.

„Те са по-специални, но се случва заради котви, земетресения или вулкани да има инциденти. На специални карти са отбелязани районите, където е забранено да се спуска котва, но с точност не е показано от съображения за сигурност. Тази инфраструктура е много важна за сигурността, НАТО и управлението на държавите", обясни още той.

Божилов обясни, че е много важно да се докажат фактите и да се окаже пълно съдействие от страна на екипажа, за да се разкрие какво е станало.

Замесването на страната ни, според него, има негативни последици, затова е важно да се изясни какво се е случило.

Божилов обясни, че ако се докаже, че лично корабът е повредил кабела, ще има вероятно изплащане на обезщетение в големи размери.

Специалистът по морско право д-р Деян Димитров добави, че корабът има черна кутия, която може да даде информация за случая. В момента на инцидента са регистрирани ветрове със сила 25 възела, които образуват високи вълни със сила 7-8 бала и височина 4-4,5 метра, поясни той.

„Засега няма заповед за арест на кораба, екипажът оказва съдействие на разследването. Ако се търси лична отговорност, тя ще е на ниско и средно ниво - боцман или третия капитан. Те обикновено не са български граждани и са не много добре обучени в страните, от които са. Не се изключва и да става дума за небрежност. Но всичко се разследва", обясни Димитров.

бТВ, „Тази неделя"