Габриела Руменова: Намаляването на количеството в опаковките заблуждава и ощетява потребителите
Секция: Анализи
16 Февруари 2025 09:42
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Габриела Руменова: Намаляването на количеството в опаковките заблуждава и ощетява потребителите

/КРОСС/ Много от потребителите вероятно са забелязали, че през последните години опаковките на някои продукти стават все „по-широки" за съдържанието в тях. Това обаче обикновено им прави впечатление едва когато отворят кутията и видят необичайно голямото празно пространство в нея, защото в магазина дори не са си помислили да погледнат посочения от производителя грамаж. Макар подобна практика да не може да бъде санкционирана, тъй като информацията е коректно посочена, потребителят е възможно да се заблуди и това е в ущърб на неговите икономически интереси, посочват от онлайн платформата „Ние, потребителите".

„Купуването на храни в насипно състояние, когато е възможно, спестява средства от опаковките. Освен това ни дава възможност да следим за качеството и колко реално тежи продуктът, особено на фона на вече познатото явление за запазване размера на потребителските опаковки, но намаляване на съдържанието в тях.", каза в ефира на bTV Габриела Руменова - основател на потребителската платформа.

Тя показа видео и даде пример със сапун, който преди време е тежал 100 грама, а сега е 90 грама, но опаковката е с напълно същите размери: „Когато ми направи впечатление, че този сапун е намалял, се досетих, че имам един останал отпреди и той май беше по-голям. Намерих го и забелязах, че опаковката е абсолютно една и съща. На едната пише 100 грама, на другата - 90 грама. Дори когато човек го вземе в ръка, усеща разликата. Новият сапун беше по-мъничък, но потребителят не усеща тази разлика, когато пазарува в магазина."

Руменова обясни, че това явление се нарича шринкфлация - икономически термин, който е сбор от думите „свиване" и „инфлация".

„Когато опаковката се запазва във вида, в който е позната за потребителите, но се намалява тежестта на съдържанието в нея, търговците разчитат, че те ще продължат да бъдат конкурентни и техните клиенти няма да се оттеглят, защото няма да забележат, че плащат въздух, когато цената е същата или малко по-висока", добави тя.