Системата за случайно разпределение намали времето за разглеждане на заявленията за ТЕЛК с 96%
Секция: Здраве
06 Март 2025 21:49
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Системата за случайно разпределение намали времето за разглеждане на заявленията за ТЕЛК с 96%

/КРОСС/ Изградената от Информационно обслужване система за случайно разпределение на документите в трудово-експертните лекарски комисии (ТЕЛК) е намалила времето за разглеждане на заявленията на пациентите средно от 73 дни на максимум 3 дни или с близо 96%. Това е огромно облекчение за гражданите, които кандидатстват за освидетелстване за нетрудоспособност и им се налагаше да чакат няколко месеца за предвиждане на документацията към лекарските комисии и издаване на решение. Промените в Информационната система за контрол на медицинската експертиза (ИСКМЕ), която позволява случайно разпределение на документите, бяха въведени на 21.06.2024 г. и още същия ден платформата автоматично разпредели близо 15 000 заявления от регистрираните общо 22 802, за които процесът беше забавен и нямаха насрочен конкретен ден и час за разглеждане. Преди електронизацията на процеса заявленията се разпределяха ръчно от регионалните картотеки на медицинската експертиза (РКМЕ) към ТЕЛК комисиите, докато сега процесът е изцяло автоматизиран.

„Въвеждането на случайното разпределение на заявленията към ТЕЛК комисиите осигури повече прозрачност на процеса при освидетелстване и позволява на пациентите, голяма част от които са сред най-уязвимата част от населението, да получат решенията си за нетрудоспособност в значително по-кратки срокове", каза Милена Угринова, старши бизнес анализатор в Информационно обслужване. По-думите ѝ електронизацията на процеса улеснява и здравните власти, като осигурява повече проследимост и събира цялата медицинска документация на едно място.

От октомври 2020 г., когато ИСКМЕ бе пусната в експлоатация, досега през платформата са обработени над 730 000 заявления, а издадените експертни решения от ТЕЛК комисиите са почти 700 000. Над 38 000 са подадените жалби от пациенти след решение на трудово-експертните лекарски комисии. За последните 7 месеца са изцяло електронизирани над 35% от медицинските досиета на пациентите с медицинска експертиза.
Дигитализирането на системата дава възможност на пациентите да подават и електронни заявления за освидетелстване, без да се налага да се разкарват до РКМЕ и да чакат на опашки., Те могат да прикачват допълнителна медицинска информация, необходима на ТЕЛК, да обжалват решения на комисия и др. До този момент електронно са подадени над 1500 документи за освидетелстване. Гражданите вече могат да получават и нотификации по имейл за движението на подадените документи, за насрочена дата на заседание на комисия, за издадено ТЕЛК решение и др. В електронното здравно досие, което се достъпва през портала на Националната здравноинформационна система на адрес my.his.bg пациентите имат достъп до цялата налична документация, свързана с освидетелстването за медицинска експертиза - направления, протоколи от лекарска консултативна комисия (ЛКК), заявления, решения на ТЕЛК комисиите и др. Очаква се в близките месеци цялата информация да е достъпна и в мобилното приложение еЗдраве с добавянето на модул „Медицинска експертиза" в него.

За Информационно обслужване

Информационно обслужване е българският национален системен интегратор на държавната администрация. Компанията изгражда, поддържа, развива и наблюдава работоспособността на информационните системи с национално значение. Информационно обслужване е основен партньор на държавните институции и изпълнява ключови проекти със стратегическо значение за България. Дружеството е лидер на българския пазар в разработването, внедряването и поддържането на нови технологични решения. Компанията е първият сертифициран доставчик на удостоверителни услуги в България и е дългогодишен технологичен партньор на Централната избирателна комисия. Информационно обслужване разполага с клонова структура, която покрива всички областни градове в България. В дружеството работят над 640 висококвалифицирани експерти в различни области. Информационно обслужване е пълноправен член в асоциацията на най-развитите обществени доставчици на ИКТ услуги в Европа EURITAS. Компанията е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2015 за управление на качество, ISO/IEC 27001:2013 за управление на информационната сигурност, ISO/IEC 20000-1:2018 за управление на предоставяните ИТ услуги, ISO 37001:2016 за борба с подкупването и LSTI N°1642-131-V1.0 за издаване и управление на квалифицирани удостоверения за електронни подписи, електронни печати и квалифицирани електронни времеви печати.