Новото Renault 5 : Характер и стил срещу скуката
Секция: Автомобили
14 Април 2025 20:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Новото Renault 5 : Характер и стил срещу скуката

/КРОСС/ Новото и изцяло електрическо Renault 5 е онзи модел, който всеки автомобилен производител би искал да има в портфолиото си. Носител на легендарни гени и дизайн, на романтични спомени и/или нови трепети, но пречупени през призмата и изпълнени по възможно най-модерните технологични стандарти. Това е автомобил, в случая и 100% електрически, който всеки би пожелал да притежава.

С възраждането на Renault 5, от френската марка предприеха два изключително сериозни риска. Първият от тях е директно свързан с това, че все пак говорим за една емблема на френското, европейското, а и световното, автомобилостроене, реализирана в тираж от над 9 000 000 единици от 1972 до 1996 година. Този риск обаче беше изключително добре премерен и бе реализиран с такъв финес, че по всяка вероятност ще остане в историята. Подобно ще се случи и с предстоящото през следващата година пазарно лансиране на новото Renault 4.

Вторият риск, който посрещат от Renault с новата петица, е свързан с факта, че освен казаното по точка 1, моделът е пионерът на марката с разработка на базата на изцяло нова платформа. Тя се нарича AmpR Small и както подсказва името й е създадена с идеята да бъде използвана при малки автомобили, в това число и при новата четворка, изцяло новото Twingo, както и при бъдещи модели на Nissan.

Именно AmpR Small е онзи фактор, който дава на новото Renault 5 изключителна гъвкавост и приложимост, възможност за разгръщане на иновативни дизайн и стилистични решения, комфортно пътно поведение, върхова технологичност и безопасност.

Платформата е дала също така възможност на дизайнерите на новата петица да създадат един автомобил, който изглежда по-голям отколкото е в действителност. С дължина от под 4 метра (3.92 м), моделът се позиционира между Twingo и Clio, но видимо изглежда по-голям от втория.

 

С ширина от 1.77 метра и междуосие от 2.54 метра, новото Renault 5, което е изцяло произведено в Европа, в това число и батерийният му модул, предлага също така и изненадващ за сегмента си интериорен простор, като тук фактор е и извисеният таван, който е с 6 сантиметра по-висок от на Clio. В комбинация с товарното отделение от 326 литра, електромобилът, освен за отлично решение за градска мобилност, се превръща и в много добро такова за извънградска експлоатация.

Говорейки за интериора, от френската марка акцентират върху това, че 100% от използваните в седалките в нивата Techno и Iconic материали са рециклирани, а във вътрешността има общо 41 килограма "възродени" полимери.

Ретро нюанс, но изпълнен по модерен и ергономичен начин, носят и самите седалки, които освен с дизайна си се отличават и с отличен комфорт и допълнителна странична опора.

Горното идва като допълнителен бонус към един интериор, който е изпълнен в много приятен ретро-модернистичен стил, с много балансирана комбинация между дигитализирани повърхности, ръчни превключватели и дизайн заигравки.

За допълнителна функционалност, от Renault са предвидили набор допълнителни 3D принтирани аксесоари, дизайн вложки за "скоростния" лост, както и специален ратанов държач за емблематичната френска багета (франзела).

Дигитализираните повърхности при новото Renault 5 са изпълнени под формата на 10.1-инчов инструментален панел и 10-инчов централен на мултимедийната и инфо-комуникационната система. Втората, тематично за продуктите на френската марката, идва с интегриран Android Automotive в OpenR Link. Това изпълнение вече се доказа на пазара като отлично решение, не само поради добавените функционалности, под формата на приложения, които предлага Google, но и в частност при електромобилите, поради отличните възможности, които предлага тя по отношение на планирането на пътуването (EV Route Planer), възможностите за подгряване на батерията за оптимално бързото й зареждане.

Говорейки за батерията на новата петица, тук клиентът може да избира между такава с капацитет от 40 kWh за свободен пробег от до 312 километра и 52 kWh за автономност от до 410 километра. В зависимост от решението, което вземат, бъдещите собственици на електромобила могат да разчитат на бързо зареждане със съответно 80 и 100 kW, както и на бордова система с капацитет от 11 kW.

В процеса по зареждането на новото Renault 5, дейно участие може да вземе и виртуалният бордови асистент на френската марка, наречен Reno (с ChatGPT), с помощта на който могат да бъдат планирани начало/край на зарядния процес, да бъдат търсени съвети за подобряване на енергийната ефективност на управлението, както и да бъдат подавани команди за управление на бордовите системи и задавани общи въпроси.

Интересен момент при новото Renault 5 са двете му функционалности V2L и V2G, които съответно предлагат възможност за зареждане на външни електрически уреди и връщане на вече акумулирана в батерията електрическа енергия обратно към централна енергийна система (където има съответните регулации) за генериране на допълнителни доходи за собственика.

Новото Renault 5 идва в три мощностни версии, като топ изпълнението обещава 150 конски сили, а останалите две по 120 и 95, като въртящият момент на трите модификации е съответно 245, 225 и 215 Нм.

Избор пред водача има и по отношение на режимите на работа на задвижващата система, като тук от компанията отново са го изпълнили с помощта на системата MULTI-SENSE, която предлага движение в няколко режима, вариращи от Eco, през такъв с персонализирани настройки, до Sport. За градски условия, най-добрия вариант е именно първия, като тук системата намалява софтуерно пиковата мощност и увеличава до максимум функцията за регенериране на спирачната и инерционната енергия.

Новото Renault 5, което тежи едва 1450 килограма и то във версията си с голямата батерия, и идва с пълен набор системи за активна и пасивна безопасност, в това число адаптивен круз контрол със Stop&Go функция, следване на пътното платно и други, е удоволствие не само за очите, но и за ръцете, когато те са на волана.

Електромобилът се чувства приятно пъргав и стабилен в комфортен и спортен режим. Похвалата за това трябва да е за инженерният екип на френската марка, конфигурирал отлично окачването, с особено внимание на задното такова. Колата следва траекторията на завоя с прецизност, като позволява и по-смели заходи и изходи от него.

Нищо общо с функционалността, но всичко общо със стила, имат петте цвята, с които Renault лансира на пазара новото 5. Два от тях са абсолютно емблематични за модела като цяло- Pop Yellow и Pop Green, а останалите са Pearl White, Starry Black и Midnight
Blue, като топ версиите на електромобила могат да бъдат поръчани и в контрастно изпълнение с черен таван.

Няма как да не споменем разбира се и отличителната светлинна индикация на модела, както и интегрираната в предния капак диодна 5-ца, всяко "стълбче" от стилизираното изобразяване на която показва 20% заряд на батерията.

Новото Renault 5 е автомобил, който изглежда жизнерадостно. Така и ще ви накара да се чувствате.