Институцията на омбудсмана настоява пред МОН за прозрачност и публичност при въвеждането на час по религия в училище
Секция: БЪЛГАРИЯ
23 Април 2025 16:19
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Институцията на омбудсмана настоява пред МОН за прозрачност и публичност при въвеждането на час по религия в училище

/КРОСС/ Институцията на омбудсмана изпрати писмо до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев с настояването да бъде предоставена изчерпателна публична информация по повод намерението на ведомството да въведе предмета „Религия и добродетели" като задължителен в учебната програма на училищата в страната.

Главният секретар на омбудсмана д-р Айсун Авджиев обръща внимание, че е наложителен обществен дебат за постигането на консенсус по темата, включително и за да се гарантира светския характер на образованието, съгласно Конституцията на Република България.

Поводът за това писмо са сигнали и жалби на родители и граждани, в които те настояват за отговори. Хората изразяват различни позиции - от категорично несъгласие до пълна подкрепа на изучаването на религия и съобщават за създадени петиции (против задължителното изучаване на религия и в подкрепа на задължителното изучаване на религия), подписани от хиляди граждани.

„В писмата си до институцията на националния омбудсман гражданите изразяват безпокойство относно гарантирането на светския характер на образованието, както и на свободата за избор на вероизповедание, религиозни и атеистични възгледи. Поставят важни въпроси, свързани със съвместяването на религиозното образование и светския характер на образованието, с гарантирането на свободата на избор на учениците и родителите им, безпристрастността и неприкосновеността на възгледите на учениците, създаването на условия за зачитане волята на учениците и родителите им по отношение на религиозното обучение, организацията и кадровото обезпечаване на обучението по различните програми", пише Авджиев до министъра.

Той посочва още, че има граждани, според които обучението по религия ще формира у учениците морална и ценностна система и ще съхрани българската национална идентичност.

„Като независима правозащитна институция, институцията на националния омбудсман следи с внимание случващото се в образователната система и в съответствие с правомощията си настоява пред отговорните институции в своите действия да гарантират спазването на правата на гражданите, част от които е светският характер на образованието, гарантиран от Конституцията на Република България. Обучението в българските училища е на основата на неконфесионална програма и в съответствие с принципите на секуларната държава. То е светско, неутрално и е в съответствие с принципа на разделение между църква и държава, залегнал в Конституцията", подчертава главният секретар на омбудсмана.

Той обръща внимание и на факта, че през последните години със Закона за предучилищно и училищно образование образователната система дава възможност на учениците да изучават предмет „Религия" като избираем или във факултативните часове.

„Предметът „Религия" дава знания за различни религиозни системи от културна и философска гледна точка, така че учениците да познават световните религии като част от човешката история и култура, както и насърчава толерантността и междукултурния диалог", пише Авджиев.

Същевременно той обръща внимание, че към момента липсва яснота какъв ще бъде обхватът на темите и съдържанието на учебния предмет „Религия и добродетели".

Посочва, че въпреки намерението на МОН по предмета да не бъдат поставяни оценки, както и учениците да имат избор от 3 варианта при изучаване на религия в училище, няма достатъчно информация как ще се случва това на практика.

Д-р Айсун Авджиев подчертава, че гражданите са обезпокоени и питат какво ще включват учебните програми по предмета в различните класове, как ще бъдат защитени правата на учениците от различни вероизповедания и на тези, които са атеистично настроени, как ще се гарантира светският характер на образованието и обучението в училище, включително дали има подготвени преподаватели по този предмет.