Почти всеки втори българин иска да подобри стомашно-чревния си дискомфорт, но не знае как
Секция: Здраве
23 Април 2025 19:06
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Почти всеки втори българин иска да подобри стомашно-чревния си дискомфорт, но не знае как

/КРОСС/ Според национално проучване* близо 50% от българите искат да подобрят стомашно-чревното си благосъстояние, но се нуждаят от повече информация по темата. В отговор на този проблем е разработен онлайн въпросникът https://www.danone.bg/pogrijisezasebesi/, който може да помогне с информация за  вземане на по-осведомени избори и решения за храносмилателното благосъстояние. 

Целта му не е да поставя диагнози, а да помогне на потребителите като им предостави достъпна информация по темата и персонализирани съвети спрямо техните нужди и ежедневие. След като попълнят краткия въпросник, свързан с начина им на живот - сън, движение, стрес и хранителни навици, потребителите ще получат общ анализ в реално време и конкретни препоръки за поддържане и постепенно подобряване на своето състояние.

„Препоръчвам на повече хора да попълнят въпросника, тъй като смятам, че може да бъде едно много добро начало за получаване на по-персонализирана информация и съвети по тази специфична и актуална тема. Дори и най-елементарната промяна в навиците може да бъде първата стъпка към подобряване качеството на живот и да доведе до значителни позитиви за здравето", заяви проф. Божидар Попов, председател на Българското дружество по хранене и диететика.

Националното проучване, направено от агенция за пазарни проучвания NMS, в сътрудничество с Българското дружество по хранене и диететика, разкрива още интересни детайли за навиците на българите и техните практики за стомашно-чревeн комфорт.

 

Често срещани оплаквания

Според представителното проучване 58% от българите редовно изпитват различни храносмилателни смущения, като при 25% от тях те са ежеседмични. Анкетата установява и че жените са видимо по-предразположени към такива проблеми (85%).

 

Липса на информираност

Въпреки че почти половината от българите (48%) споделят, че внимателно подбират храната си, осъзнавайки влиянието, което може да има върху чревната микрофлора, по-голямата част от тях все още не знаят как да подобрят комфорта на храносмилателната си система. Любопитен факт, който разкрива проучването е, че макар 81% от анкетираните да са запознати с положителните ефекти на киселото мляко върху стомашно-чревния комфорт, едва 31% го консумират ежедневно.

 

Ролята на стреса и влиянието на начина на живот

Проучването също така показва интересни данни за ролята на стреса и качеството на съня върху състоянието на чревната микрофлора. Според резултатите всеки пети човек със стомашно-чревен дискомфорт има лошо качество на съня и не спи пълноценно. 

Наблюдава се и известна разлика в нивата на стрес между хора със стомашно-чревни проблеми и такива без. 56% от първите са подложени на стресови ситуации ежеседмично, докато при вторите този процент е едва 39%. 

При 24% от анкетираните, основно на възраст над 65 г., проблемите с храносмилaнето са по-често срещани. Потребителите признават, че макар да наблягат на домашно приготвени ястия, супи и свежи храни като плодове и зеленчуци, често използват добавки за нормалното функциониране на храносмилателната система - билкови чайове, пробиотици и хранителни добавки.

 

Ролята на физическата активност

Над 30% от хората със стомашно-чревен дискомфорт посочват, че седят средно по 6 часа на ден само на работа или в училище. Половината от тези с неразположения пушат, спортуват много рядко, едва веднъж седмично, поради липса на време, желание или парични средства. При хората с проблеми с чревната микрофлора здравословният режим на хранене и движението са основни спънки що се отнася до благосъстоянието ѝ.

Платформата е достъпна за всеки тук: https://www.danone.bg/pogrijisezasebesi/

 

Относно методологията на проучването

Изследването е проведено от агенция за пазарни проучвания NMS през м. ноември 2024 г. с подкрепата и професионалното сътрудничество на Българското дружество по хранене и диететика. Данните са събрани чрез онлайн въпросници за самостоятелно попълване върху извадка от 521 респонденти, представителна за интернет-потребителите на възраст 18-70 години по отношение на пол, възраст и регион.

Проучването предоставя детайлна картина за навиците и пречките пред стомашно-чревното здраве на българското население, като същевременно подчертава, че има възможност за подобряване чрез по-информиран начин на живот.

 

За Данон

Данон е водеща глобална компания за храни и напитки, работеща в три здравословни, бързо развиващи се и модерни категории: Основни млечни и растителни продукти, Води и Специализирано хранене. С дългогодишна мисия за осигуряване на здраве чрез храна за възможно най-много хора, Данон има за цел да вдъхнови по-здравословни и устойчиви практики за хранене, като същевременно се ангажира да постигне измеримо хранително, социално, обществено и екологично въздействие. Данон определи своята Renew стратегия за възстановяване на растежа, конкурентоспособността и създаването на стойност в дългосрочен план. С над 96 000 служители и продукти, продавани на над 120 пазара, Данон генерира €27,6 милиарда продажби през 2023 г. Портфолиото на Данон включва водещи международни марки (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, Evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic и други), както и силни местни и регионални марки (включително Aqua, Blédina, Bonafont, Cow & Gate, Mizone, Oikos и Silk). Компанията е регистрирана на Euronext Paris и OTCQX чрез ADR, част от водещите индекси за устойчивост, включително тези, управлявани от Moody's и Sustainalytics, както и Ethibel Sustainability Index, MSCI ESG Indexes, FTSE4Good Index Series, Bloomberg Gender Equality Index и Access to Nutrition Index. Амбицията на Данон е да бъде сертифицирана от B CorpTM на глобално ниво през 2025 г.

 

За Данон в България

Данон в България е представена от „Данон Сердика" АД, която е иновативният лидер на българския пазар в категорията свежи млечни продукти и продукти на растителна основа (бадемови, соеви, оризови, овесени и др.) чрез марките си Активиа, Актимел, Yopro, Данонино, Алпро, На баба, Фантазия, Данет. Мисията на DANONE като компания е да осигури здраве чрез своите продукти на възможно най-голям брой хора в целия свят, следвайки визията си за „Една Планета. Едно Здраве." (One Planet. One Health).