Близо 30% от учителите до 7. клас посочват, че имат нужда от допълнителна подготовка, за да обучават учениците по дигитална безопасност
Секция: Технологии
25 Април 2025 10:46
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Близо 30% от учителите до 7. клас посочват, че имат нужда от допълнителна подготовка, за да обучават учениците по дигитална безопасност Безплатни уроци за сигурността в интернет помагат на преподавателите да се запознаят с основните рискове и методи за защита при децата

/КРОСС/ Почти 1/3 от българските преподаватели в начален и прогимназиален етап посочват, че имат нужда от допълнителни ресурси, за да обучават учениците за дигиталната безопасност. Данните са от анкета, проведена сред близо 400 учители от цялата страна. Допитването е част от програмата „Безопасен интернет", която се реализира от издателство „Клет България" в партньорство с Yettel и Националния център за безопасен интернет. Тя осигурява на учителите безплатни материали и разработени тематични уроци за използване в клас, достъпни в образователната платформа iZZI на издателство „Клет България".

В рамките на инициативата са създадени интерактивни уроци за ученици от 1. до 7. клас, които включват теми като разпознаване на вредно онлайн съдържание; „нетикет" или правила за поведение в интернет; баланс между времето, прекарано онлайн и офлайн; тормоз в училище и в интернет; безопасност в социалните медии и общуване с непознати в мрежата.

Справката от допитването сочи, че близо 2/3 от учителите са се възползвали от готовите ресурси в платформата iZZI и са организирали занятия, посветени на защитата във виртуалния свят. Основните предизвикателства, които срещат преподавателите, са доверчивостта на децата в интернет и трудното осъзнаване, че виртуалната среда крие реални опасности. Учителите, включили се в анкетата, признават, че не се чувстват достатъчно подготвени по темата и хорариумът в училище не достига, за да бъдат обхванати всички аспекти в по-голям детайл. 

В отговор на тези притеснения бе организирана онлайн среща под формата на дискусия. Лекторът от Националния център за безопасен интернет - Антоанета Василева, обясни как всеки преподавател може да адаптира уроците спрямо знанията и нуждите на учениците. Чрез примери от класните стаи тя даде насоки на учителите за справяне с най-честите трудности и показа различни добри практики. 

„Тази среща беше особено полезна не само за учителите, но и за нас, защото ни даде ценна обратна връзка за трудностите, които те срещат при провеждането на уроците. Видимо и в резултатите от анкетата е, че все още някои преподаватели не се чувстват уверени да водят часове по темите за дигиталната безопасност и с тези материали и дискусии се стараем да ги подкрепим", разказва Антоанета Василева, координатор на Националния център за безопасен интернет.

Според педагозите учениците имат интерес към такъв тип информация и участват активно, когато съдържанието е поднесено по подходящ за възрастовата група начин. Именно такава е концепцията на програмата „Безопасен интернет" - дигитални материали, съобразени с темите и интересите, които вълнуват децата от 1. до 7. клас. Подрастващите са особено възприемчиви към видеa и интерактивни елементи и упражнения - учениците се научават да разграничават онлайн от офлайн средата, както и истина от измама, да изграждат критерии на кого и до колко могат да се доверяват. Нещо повече - някои преподаватели коментират, че надграждат предоставения в рамките на програмата материал, като интегрират реални примери от живота в училище.

„Радваме се, че учителите участваха активно в дискусията и голяма част от тях споделиха положителните си впечатления от разработените ресурси. В програмата „Безопасен интернет" се стараем да представяме темите по максимално удобен за преподавателите и атрактивен за децата начин, като използваме оптимално възможностите на нашата дигитална образователна платформа iZZI", допълва Магдалена Тодорова, търговски и маркетинг директор в издателство „Клет България".

Тази година инициативата ще бъде надградена с нови уроци за 8., 9. и 10. клас. Те ще включват въпроси, свързани с поведението на тийнейждърите в онлайн среда - разпознаване на фалшиво и манипулативно съдържание, онлайн флиртове и разговори с непознати. 

Подкрепата на програмата „Безопасен интернет" е част от усилията на Yettel да овластява учителите, а чрез тях и децата, да се справят сами с опасностите в онлайн пространството. Вече 18 години телекомът работи активно в тази посока, като си поставя за цел ежегодно да ангажира над 40 000 деца по темата и да подпомага поне 10 000 души в придобиването и разширяването на техните дигитални способности. 

 

За Yettel:

Yettel е част от e& PPF Telecom Group - партньорство между PPF Group и Emirates Telecommunication Group (e&), фокусирано върху предоставянето на отлични телекомуникационни услуги и дигитално потребителско изживяване за клиентите в Централна и Източна Европа. 

В България Yettel свързва над 3 милиона потребители с хора, устройства и бизнеси. Компанията има повече от 180 магазина, а мобилната ѝ мрежа покрива над 99% от населението на страната.

През 2022 г. Yettel обяви своята дългосрочна Стратегия за устойчиво развитие. С нея телекомът си поставя ясни и измерими цели в четири ключови области - околна среда, хора, технологии за устойчиво бъдеще и управление, основано на почтеност и прозрачност. За отчитането на годишните резултати компанията следва световно признати стандарти за докладване на Global Reporting Initiative (GRI).

Повече информация за Стратегията за устойчиво развитие и годишните доклади на Yettel България: https://www.yettel.bg/bg/ustoychivo-razvitie