За рисковете от онлайн пазаруването и правата на потребителите
Секция: Технологии
26 Април 2025 15:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
За рисковете от онлайн пазаруването и правата на потребителите

/КРОСС/ За рисковете от онлайн пазаруването и как да се предпазим от тях, предупредиха от Комисията за защита на потребителите.

Експертите припомнят, че законодателството еднакво добре защитава потребителя, независимо дали стоката е закупена от физически или от онлайн магазин и обясниха за някои по-малко познати, но съществени подробности, част от потребителските права.

Най-напред потребителите трябва да знаят, че имат право да защитят нарушените си права, независимо дали са пазарували "на промоция", с отстъпки или на редовна цена, и второто правило - винаги да се отнасят със съмнение към нереално ниските цени, предупреждават експертите. 

Само един от примерите са маркови или други стоки в пъти по-евтини, когато са с намаление и още по-фрапиращия вариант на сайтове-двойници на оригиналните, посочи Христо Трендафилов от Комисията за защита на потребителите.

И още, гаранцията а стоките, които са закупени онлайн започва да тече от датата на доставката, въпреки че законовата гаранция при покупка от физически магазин е две години. Това каза Игнат Арсенов - директор на дирекция "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите. 

Той посочи, че ако през този двегодишен период възникне дефект, потребителят може да поиска от търговеца да ремонтира стоката, да я замени или да възстанови платената сума. А гаранционният срок е разделен на два периода.

Търговецът е длъжен да приеме рекламацията във всеки свой обект, независимо къде е закупена стоката, а потребителят да изисква непременно тя да бъде заведена документално, с копие за себе си от документа. 

Необходимо е да се пазят и всички касови бележки и документи от доставката, съветват още експертите. Ако в гаранционният период, вината за проблема е на търговеца, за негова сметка са куриерските разходи, разходите по отстраняването на дефекта, демонтажа и отново монтажа на ремонтираната стока, обясни Игнат Арсенов.